Deze Japanse tempel op wielen staat te koop in Nederland. Maar wat is het?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12-6.jpg)
Dat dit een Cadillac Fleetwood uit de jaren negentig is, zien de meeste Autovisie-lezers nog wel. Maar dat begint de verwarring. Want waarom staat er een Japanse tempel achterop? Wij gaan het je uitleggen.
Deze oudere Cadillac wordt geveild door BVA Auctions. Op het moment van schrijven staat het hoogste bod op 3000 euro. De auto is een zogeheten miyagata, een traditionele Japanse rouwauto met een opbouw die lijkt op een boeddhistische tempel of een shinto-altaar. Hoe de opbouw eruit ziet, verschilt per regio. Sommige zijn uitbundig versierd, andere wat ingetogener.
De Japanse tempel moet loodzwaar zijn
Dit exemplaar zouden wij als uitbundig willen bestempelen, met zijn gedetailleerde houtsnijwerk en vele koperen details. De tempel rust achterop de Fleetwood en moet loodzwaar zijn (de Caddy hangt behoorlijk in de kont).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12-3.jpg)
Opvallend is dat de achterportieren nog steeds open kunnen, maar in de lengterichting doormidden zijn gezaagd. De ramenstijlen zijn weg, alleen het onderste deel van de deur is er nog.
Cadillac Fleetwood met atmosferische V8
Volgens de verkoper zitten er twee beschermhoezen voor de opbouw bij de auto: eentje van plastic en eentje van canvas. Op de teller van de Fleetwood staat bijna 75.500 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12-45.jpg)
Het stuur zit links, wat op zich best opmerkelijk is, want in Japan wordt ‘aan de verkeerde kant’ gereden: links. Voorin de Cadillac ligt een atmosferische V8, die is gekoppeld aan een lome viertraps automaat.
Zonder opbouw al 2100 kilogram wagengewicht
Denk nou niet dat het vlot optrekken is met de miyagata. De Cadillac Fleetwood is tussen 1993 en 1996 geleverd met een 5,7-liter achtcilinder met naar keuze 185 pk of 260 pk. Zonder de houten opbouw woog de Amerikaanse luxelimousine al 2100 kilogram, dus ook nieuw was hij niet vooruit te branden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F10%2F12.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Ook Amerika heeft nu een elektrische toplimousine: de Cadillac Celestiq
-
Komt Cadillac met deze Lyriq terug naar Europa?!
-
Test Cadillac Escalade V: nog één keer escaleren
-
Cadillac CT4-V Blackwing: serieuze concurrentie voor M3 en AMG C63
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe