Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 11 aug 2021
Leestijd: 4 minuten

Deze few-offs gingen de Lamborghini Countach LPi 800-4 voor

Met de Countach LPI 800-4 rondt Lamborghini vooralsnog zijn programma few-offs af. Het merk bracht recent al de Sian en Essenza SCV12, maar er verschenen meer modellen. Een overzicht.

Geen one-offs maar few-offs

Na one-off’s heb je dus inmiddels de few-offs op de exclusiviteitsladder. Van deze auto’s worden er meer dan een gemaakt maar geen hele serie. De allernieuwste en voorlopig laatste few-off luistert naar de naam Countach LPI 800-4, waarmee de Italianen een ode brengen aan de iconische Countach die dit jaar precies vijftig jaar geleden onder de codenaam Project 112 werd gepresenteerd. De nieuwste few-off borduurt voort op het Aventador-thema, zoals de autobouwer dat ook bij eerdere edities deed. De Countach verschijnt alleen als coupé, want zijn naamgever was er nooit in een open variant. Lamborghini bouwt inmiddels de eerste exemplaren. In totaal komen er 112 stuks, een link met de projectnaam van de originele Countach. De levering start begin 2022. Er komen meerdere exemplaren naar Nederland. Prijs? Belastingvrij afgerond 2,2 miljoen euro.

Sian 2019

De Countach LPI 800-4 kent dezelfde basis als de Sian. Lamborghini stelde die few-off in september 2019 als coupé voor. Autovisie onthulde dat de gelimiteerde uitgave ook als roadster zou komen en die variant werd enkele maanden later officieel aangekondigd. Met de Sian maakte Lamborghini een supercar met verwijzingen naar de Countach, zoals het speciale dak, de achterlichtclusters en de voorklep. Als eerste Lamborghini beschikte de Sian over een geëlektrificeerde aandrijflijn, bestaande uit een V12 met supercapacitor met een systeemvermogen van 819 pk. De productie van deze few-offs is beperkt tot 63 Coupés en 19 Roadsters. De oplage was ondanks de prijs van 2.010.000 euro (exclusief belastingen) al bij de onthulling van de auto vergeven.

Essenza SCV12 2020

Waar de Countach en Sian straatauto’s zijn, werd voor de Essenza SCV12 uit 2020 alleen naar het circuit gekeken. Dat was voor het eerst. De techneuten legden zichzelf geen restricties op en bouwden een compleet nieuwe auto zonder bestaand platform. Als inspiratie diende de Sesto Elemento, een lichtgewicht sportcoupé dat ooit als studiemodel werd gebouwd, maar uiteindelijk in een beperkte oplage verscheen. Lamborghini bracht met de Essenza SCV12 een ode aan de twaalfcilindermotor, die louter op het circuit uitgelaten mag worden. De Italianen organiseren specifieke evenementen voor de bezitters van de circuitauto. De oplage van deze few-offs is beperkt tot 40 stuks. Er zijn nog exemplaren beschikbaar.

Lamborghini Essenza SCV12

Centenario 2016

Ter gelegenheid van de 100e geboortedag van Lamborghini’s grondlegger Ferruccio in 2016 verscheen de 2,1 miljoen euro kostende (exclusief belastingen) Centenario. Als basis dient de V12-architectuur, waarop ook de Aventador staat. Lamborghini gaf de bijzondere uitvoering tal van zaken mee, die in een later stadium op de Aventador S en zijn navolgers als de SVJ verschenen, zoals vierwielbesturing en een vermogensupgrade van de atmosferische twaalfcilinder benzinemotor. De oplage werd vastgesteld op 20 stuks van de Coupé. Later kwamen daar 20 exemplaren van de Roadster. Net als de open uitvoering van de Sian beschikt de Centenario Roadster niet over een dak.

Veneno 2013

De Centenario volgde vier jaar na de Veneno. Deze extreem gelijnde supercar was de eerste few-off op basis van de Aventador-architectuur. De auto debuteerde in 2013 op de Autosalon van Genève, wat niet geheel toevallig 50 jaar na de oprichting van Automobili Lamborghini was. Ondanks de prijs van dik drie miljoen euro (exclusief belastingen) was de auto al bij de onthulling uitverkocht. Lamborghini hoefde ook maar drie klanten te vinden. Een jaar later kondigde het merk aan een tweede reeks te maken, zij het als Roadster. De Veneno-variant zonder dak kwam er in een oplage van negen stuks.

lamborghini_veneno_4
Veneno

Reventon 2007

Op basis van de voorganger van de Aventador, de op dat moment meest succesvolle V12-sportwagen van het merk Murciélago, bracht Lamborghini maar één few-off uit. De Reventon gedoopte supercar beschikt over onder andere een aangescherpt design en nieuwe technologie die met de introductie van de Aventador ook voor seriemodellen beschikbaar kwam. Lamborghini stelde de 650 pk (+10 pk) sterke Reventon op de IAA-autoshow in Frankfurt in 2017 voor. Hij was in eerste instantie alleen als één miljoen euro kostende (excl. belastingen) Coupé verkrijgbaar. Twintig exemplaren verlieten de fabriek. In 2009 voegde Lamborghini een roadster aan het programma toe. Ook daarvan gingen er 20 de weg op.

Lamborghini Reventon

Sesto Elemento 2010

Naast de V12-modellen bracht Lamborghini nog enkele few-offs uit. In 2010 verscheen een studiemodel, de Sesto Elemento. Met het concept wilde Lamborghini het gebruik van koolstofvezel onder de aandacht brengen en aantonen hoe licht een carbon fibre-model kan zijn. De 999 kg lichte coupé beschikte over de 5,2 liter V10-motor van de Gallardo LP560-4, maar deelde nauwelijks componenten met het entreemodel. Lamborghini besloot om twintig exemplaren te maken. Geen van alle zijn ze straatlegaal. De kopers mogen er alleen op een afgesloten terrein mee rijden.

Lamborghini Sesto Elemento

Concept S 2005

Voorafgaande aan de lancering van de Gallardo Spyder in 2006 stelde Lamborghini in 2005 een studiemodel voor. Het was geen direct voorproefje van de uiteindelijke Spyder, maar een tweezits barchetta. Het leefcompartiment was opgedeeld in twee, zodat de inzittenden het gevoel hebben in een monoposto te rijden. Lamborghini stelde de auto als een designstudie voor. De auto had dus geen motor, toen het op de Autosalon van Genève 2005 werd gepresenteerd. Van productie kwam het niet. Lamborghini koos voor een Spyder met softtop en voorruit. Toch is er één rijdende Concept S met 5.0 V10-motor vervaardigd. Een echte one-off in plaats van few-off dus. Later maakte Lamborghini meerdere one-off’s, zoals de Miura en de Egoista. Lamborghini Concept S

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.