Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 23 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze concepts gingen de BMW 7-Serie voor met een gigantisch scherm

In november dit jaar start de levering van de nieuwe BMW 7-Serie. Het nieuwe vlaggenschip van BMW heeft een splinternieuwe unieke feature, namelijk het gigantische scherm op de tweede zitrij. Uniek, of hebben we het al eerder gezien?

Dit technische snufje heeft een bijzonder hoog conceptcar-gehalte. Dat is voor ons een reden om terug in de tijd te gaan en te kijken welke conceptcars de 7-Serie voorgingen met een scherm waar je u tegen zegt.

BMW 7-Serie

Het ‘Theatre Screen’ is een optie in de BMW waarmee je de achterbank tot een bioscoopzaal kunt omtoveren. Het scherm komt vanuit het dak tevoorschijn en heeft een formaat van maar liefst 31,3-inch.

De resolutie van 8K en het geluid dat verzorgd wordt door een Bowers & Wilkins 4D-geluidssysteem zorgen voor een echte bioscoopervaring. De speakers zijn bovendien geïntegreerd in de hoofdsteunen en de bedieningschermen in de deurpanelen. Heel uniek voor een productiemodel, maar zoiets zagen we ook al eens terug op concept cars.

Peugeot E-legend

Laten we beginnen met de Peugeot E-Legend die alweer in 2018 gepresenteerd werd. Het is een deels zelfrijdende auto met een scherm van maar liefst 49-inch (!) dat in het dashboard is verwerkt. Wanneer je ervoor kiest om de autopiloot aan te zetten, kruipt het stuur weg onder het dashboard zodat er nog meer scherm overblijft. Je kunt dan gerust een film kijken zonder dat je zicht wordt versperd door een ouderwets stuur.

e-legend-concept-10016

Daar blijft het overigens niet bij. Ook in de deuren is er geen gebrek aan infotainment. Daar vindt je zowel links als rechts een 29-inch scherm. Als je de zonneklep naar beneden trekt, komt een 12-inch scherm je tegemoet.

De Peugeot E-Legend ziet er waanzinnig uit, maar produciteplannen heeft Peugeot niet. En hoewel we de E-Legend op beelden vaak zien rijden, kan de concept car dat zelf helemaal niet. Hoe dat zit legt Sjoerd van Bilsen je in bovenstaande video uit.

Byton SUV

Het Chinese automerk Byton werd geen lang bestaan gegund. In 2016 werd het bedrijf opgericht, maar in 2021 werden de werkzaamheden stopgezet vanwege aanhoudende financiële problemen. Ondertussen mochten we wel enkele concepts van het merk aanschouwen. Begin 2018 lieten ze hun eerste prototype aan de wereld zien, de Byton M-Byte, met een wel heel indrukwekkend scherm.

De Byton heeft een 48-inch display die vrijwel de gehele breedte van de cabine beslaat. Daarnaast heeft het scherm een lichte curve, zodat de bestuurder er eenvoudiger naar kan kijken. Net als bij de Peugeot laat ook de M-Byte het hier niet bij zitten. In het stuur zit een 7-inch display verwerkt dat ook de nodige informatie weergeeft. Dit gaat overigens niet ten koste van een airbag, die zit keurig onder het display verstopt. Hoe dat allemaal in z’n werk gaat bij een crash, zullen we nooit weten. De M-Byte komt er namelijk niet.

Mercedes-Benz AVTR

Wat concepts betreft zijn er niet veel futuristischer dan de Mercedes-Benz AVTR. De AVTR werd in 2020 geïntroduceerd. Over de bijzonderheden in deze concept kan een boekwerk geschreven worden, maar in dit verhaal gaat het natuurlijk om het scherm.

Doordat de AVTR een zelfrijdend voertuig is blijft er meer dan genoeg ruimte over voor een kolossaal display. In de cabine loopt een T-vormig scherm dat tijdens het rijden 3D-graphics afspeelt van de fictieve wereld Pandora uit de film Avatar. Over futuristisch gesproken…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.