Autovisie
Autovisie Nieuws 6 jan 2022

Deze BMW iX kan zijn schoonheid verbergen

Een rode carrosseriekleur voor als je in een verliefd bent, zwart voor als je incognito wilt rijden en geel als je haast hebt? Is dat de toekomst? BMW laat met de iX Flow al een eerste stap zien. Het gaat om die toevoeging in de naamgeving van de elektrische SUV, Flow. Want in dat geval kun je de exterieurkleur van de BMW à la minute wijzigen.

BMW presenteert op de elektronicabeurs CES in Las Vegas een wel heel bijzondere iX. Nu is de SUV an sich al een opvallende en opmerkelijke verschijning, maar het in de Verenigde Staten gepresenteerde model valt nog meer op. Of juist niet, het is maar net hoe je het bekijkt. De iX Flow kan van tint veranderen. Daardoor is de SUV juist heel opzichtig, opvallend of juist ingetogen. BMW heeft het model een speciale bodywrap gegeven. Die is precies afgestemd op de contouren van de elektro-SUV. De auto beschikt over ‘elektroforese techniek of zoals Wikipedia het beschrijft: “Een natuurkundig proces waarbij geladen deeltjes door een medium bewegen onder invloed van een elektrisch veld. Het geladen deeltje kan een eenvoudig ion zijn, maar ook een eiwit, een DNA-molecuul, een colloïdaal deeltje of zelfs een cel.”

Verschillende kleurpigmenten

Wanneer gestimuleerd door elektrische signalen, brengt de elektroforetische technologie verschillende kleurpigmenten naar het oppervlak, waardoor het specifieke deel de gewenste kleur krijgt. In de video zie je hoe vloeiend de koets van de iX van kleur en uitstraling verandert.

Waarom de iX (niet) de BMW van de toekomst is – Walkaround

BMW iX krijgt overtreffende trap en dendert door 600 pk-grens

Gemoedstoestand

BMW zegt dat de innovatieve E Ink-technologie een nieuwe manier is om het uiterlijk van de auto te personaliseren. Niet eenmaal bij de aanschaf van de auto maar bij elke gelegenheid. Zo kan de gebruiker van de auto de tint aanpassen aan zijn gemoedstoestand, aan de weersomstandigheden of aan andere weggebruikers. Je zou maar je iX op een parkeerterrein neerzetten met nog vijf stuks. Dan weet je, behalve het nummerbord, precies welk exemplaar van jou is: de spierwitte, lichtgrijze, donkergrijze, zwarte of juist wit/zwarte.

Energiebesparend

Het biedt nog een voordeel. BMW zelf stipt het verschil tussen zwart en wit aan. Gekeken naar de absorptie van thermische energie weerkaatst een wit oppervlak veel meer zonlicht dan een zwart oppervlak. Hierdoor kan “de verwarming van het voertuig en de passagiersruimte als gevolg van sterk zonlicht en hoge buitentemperaturen worden verminderd door de buitenkant in een lichte kleur te veranderen”, aldus BMW. “Bij koeler weer helpt een donkere buitenkleur het voertuig om merkbaar meer warmte van de zon op te nemen.”

Grotere actieradius

De autobouwer trekt die informatie door naar het gebruik van de ventilatie en verwarming. De hoeveelheid koeling en verwarming van de airconditioning kan zo verminderd worden en dat scheelt energie. En dat zie je in een elektrische auto weer terug in de actieradius, die afneemt zodra de airconditioning actief is. De E-Ink-techniek zelf zou weinig energie vreten.

Miljoenen mogelijkheden

Met de elektroforetische technologie kan voor het eerst de buitenzijde van de auto gepersonaliseerd worden. Aan de binnenzijde is dat deels al mogelijk. Niet alleen BMW maar tal van merken bieden interieurverlichting aan, waarvan je de kleur constant kunt wijzigen. Er zijn tientallen opties. De oppervlaktecoating van de BMW iX Flow met E Ink is er in miljoenen mogelijkheden. De aanwezige microcapsules met een diameter gelijk aan de dikte van een mensenhaar bevatten negatief geladen witte pigmenten en positief geladen zwarte pigmenten. Afhankelijk van de gekozen instelling zorgt stimulatie door middel van een elektrisch veld ervoor dat ofwel de witte ofwel de zwarte pigmenten zich ophopen aan het oppervlak van de microcapsule, waardoor de carrosserie de gewenste schaduw krijgt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Deze BMW iX kan zijn schoonheid verbergen
Sluiten