Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 25 jan 2016
Leestijd: 3 minuten

Deze auto’s smeken om meer vermogen

Autofabrikanten brengen regelmatig modellen uit met een puik onderstel, maar met net iets te weinig vermogen. Zonde, want net wat meer pk’s zouden deze auto’s echt veel goed doen.

Toyota GT86 en Subaru BRZ

We smeken haast bij Toyota en Subaru om krachtigere versies van de GT86 en BRZ uit te brengen. De 2,0 liter viercilinder boxermotor met 200 pk heeft veel meer in zijn mars, maar die mogelijkheid wordt niet benut door Toyota en Subaru. Een gemiste kans, want nu gaan eigenaren naar tuners toe om hun GT86 of BRZ te kietelen. In Japan lanceerde Toyota onlangs nog de 86 Gazoo Racing Masters of Nürburgring (GRMN) in een oplage van honderd stuks. Die versie had 216 pk, een winst van 16 pk. Wij zien liever ruim 60 pk méér. Een turbo doet wonderen.

Mazda MX-5

Het topmodel van de nieuwe MX-5 heeft een 2,0 liter viercilinder met 160 pk. Met een wagengewicht van net geen 1000 kilogram is dat natuurlijk niet behelpen, maar het onderstel is zo goed in orde dat de auto met gemak meer vermogen aan zou kunnen. Dat vraagt om een MPS-uitmonstering, al zou volgens Mazda de balans van het onderstel worden verstoord als het vermogen wordt verhoogd.

De compacte hot hatch

Vroeger had je ze in overvloed, kleine hatchbacks met een leuke motor. Denk aan de Volkswagen Lupo GTI, Renault Twingo RS en Peugeot 106 Rallye. Tegenwoordig moet je goed zoeken naar een compacte auto onder de 1.000 kg met een felle motor. Een opvolger voor de Fiat Panda 100 HP, Renault Twingo RS of een nieuwe Volkswagen Up GTI zouden we enorm op prijs stellen. Een vermogen van zo’n 125 pk is genoeg.

Škoda Fabia RS

Waarom is er geen Fabia RS? Volkswagen heeft de Polo GTI en Seat de Ibiza Cupra. De Fabia is identiek aan deze twee auto’s, dus lijkt het een invuloefening om een Fabia RS uit te brengen. Maar helaas, Škoda ziet geen potentieel in een dergelijk snelle uitvoering van de compacte middenklasser. De kosten wegen niet op tegen de opbrengsten, aangezien de vraag naar snelle versies relatief laag is. Škoda legt zich toe op sportief aangeklede types, als Monte Carlo in plaats van een technisch onder handen genomen RS-versie.

Mazda 3 MPS – Nissan Pulsar Nismo

Het wordt tijd dat de Japanners met een alternatief komen voor auto’s als de Golf R, Focus RS, A 45 of RS 3. Een Mazda 3 MPS of Nissan Pulsar Nismo bijvoorbeeld. Vierwielaandrijving en een vermogen van 300 pk moet voldoende zijn om de liefhebber naar de Mazda- of Nissan-showroom te lokken. Nissan heeft van de Pulsar al een Nismo-studiemodel laten zien, maar is er nu opvallend stil over.

Infiniti Q50 Eau Rouge

Jammer dat Infiniti de Q50 Eau Rouge in de ijskast heeft gezet. De combinatie van een Nissan GT-R-motor in een compacte sedan had vast en zeker gewerkt. Infiniti had bovendien een alternatief in huis voor modellen als de BMW M3 en Mercedes-AMG C 63 S, die nu de dienst uitmaken. Hoe meer alternatieven, hoe beter.

Volvo V40 Polestar

Er wordt al jaren over gesproken, maar realiteit is de Volvo V40 Polestar nog altijd niet. We hebben tot nu toe alleen upgrades gezien in de vorm van motormanagementtuning en onderstelaanpassingen, maar geen échte hardcore V40. De T6-motor met 300 pk en vierwielaandrijving hebben ze al, maar nu willen we dat nog in de V40.

Subaru Levorg STI

De Levorg is een typisch voorbeeld van een model dat eigenlijk veel meer vermogen aan kan. Hij is bij ons echter alleen te krijgen met 170 pk, terwijl het onderstel vraagt om 300 pk. Waarom geen Levorg STI, compleet met flinke spoiler en gouden BBS’en?

Foto: Jasper van der Heiden – Fiat 500X Abarth

 

 Fiat 500X Abarth, Jeep Renegade RS

Abarth heeft zijn oog laten vallen op de 500X en dat is helemaal geen verkeerde beslissing nu compacte crossovers populairder zijn dan ooit. Modellen als de Juke Nismo RS en Mini Countryman JCW waren er al vroeg bij, maar Fiat heeft met de 500X een leuke concurrent in huis. En aangezien de Jeep Renegade identiek is aan de 500X kan die direct meeprofiteren van een leuke pk-upgrade.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.