Deze nucleaire auto’s had Robert Oppenheimer fantastisch gevonden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2Fford_seattle-ite_xxi_concept_car_2.jpg)
De film Oppenheimer van regisseur Christopher Nolan – over J. Robert Oppenheimer, de ‘vader’ van de atoombom – doet het momenteel ontzettend goed in de bioscoop (maar niet zo goed als Barbie). En dat riep bij ons de vraag op: zijn er ooit nucleaire auto’s geweest?
Ja, maar vooral nee. Er waren alleen voorstellen voor nucleaire auto’s, zoals de Studebaker Packard Astral, de Simca Fulgur (ontworpen door Robert Opron), de Ford Seattle-ite XXI en deze Ford Nucleon. Van die laatste twee zijn alleen concept cars op schaal gebouwd, zonder atoomaandrijving.
Atoombom door J. Robert Oppenheimer
In de jaren vijftig was nucleaire technologie nieuw. Het werd gebruikt voor energiecentrales, de ontwikkeling van atoomwapens (uitgevonden door J. Robert Oppenheimer) en de aandrijving van onderzeeboten, vliegdekschepen en zelfs vrachtschepen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2Fford_nucleon_concept_car.jpg)
Nucleaire energie werd als een soort wondermiddel gezien. De verwachting was dat brandstof overbodig zou worden en dat in de toekomst nucleaire aandrijving zo compact gemaakt kon worden dat het geschikt zou zijn voor auto’s.
In de Ford SuperVan 4.2 wordt jouw Thuisbezorgd-pizza nooit koud
Kleine reactor met range van 8000 kilometer
Ford dacht aan een kleinere versie van de nucleaire reactoren uit onderzeeërs, die dan gebruik zouden maken van uranium en om de 8000 kilometer gewisseld moesten worden. De klant zou de keuze krijgen uit meerdere reactoren, eentje voor performance bijvoorbeeld en eentje voor efficiency.
Ford Nucleon en Ford Seattle-ite XXI
In de Ford Nucleon uit 1958 en de Ford Seattle-ite XXI uit 1962 zou de hitte van de nucleaire reactor gebruikt worden om water om te zetten in stoom voor de aandrijving van de auto.
Logischerwijs is dat er nooit van gekomen. Van de Nucleon en Seattle-ite XXI bestaan alleen schaalmodellen. Die laatste lijkt een beetje op de FAB 1 uit de poppenserie Thunderbirds, met zijn zes wielen, waarvan vier vóór.
Simca Fulgur door Robert Opron
Simca keek ook naar de toekomst eind jaren vijftig, met deze bijzondere Fulgur, die zo uit de animatieserie The Jetsons lijkt te komen. Hij zou een computerbrein aan boord krijgen, was het idee, en een nucleaire reactor. Het bleef bij een mock-up.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2Fsimca_fulgur_concept_8.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Amerikanen hartstikke doof worden van hun Ford
-
Waarom de nieuwe Ford Mustang Mach-E Rally geen SUV meer is
-
In de Ford SuperVan 4.2 wordt jouw Thuisbezorgd-pizza nooit koud
-
Occasions: drie voormalige bestsellers voor minder dan 5000 euro
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang