Deze Aceman laat zien hoe de toekomst van Mini eruit ziet
In de jaren 90 nam BMW het Engelse Rover Group over. Naast Rover kreeg het MG en in Mini in handen. Uiteindelijk koos BMW ervoor om alleen met Mini door te gaan, en dat niet geheel zonder succes.
De rol van Mini binnen de Duitse groep was niet alleen jeugdige klanten aantrekken. De laatste jaren zorgden de modellen van Mini voor het reduceren van de gemiddelde uitstoot van het BMW Concern. Nu BMW zelf veel elektrische modellen maakt, komt deze taak te vervallen.
Mini krijgt een nieuw gezicht
Dit betekent echter niet dat Mini komt te vervallen. Sterker nog, het merk laat een nieuw conceptmodel zien: de Aceman. Het volledig elektrische studiemodel grijpt niet alleen met details terug naar de oorsprong van het merk en lijkt – in ieder geval qua interieuropzet – meer op de klassieke Cooper dan de 3 deurs en de Countryman.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FP90471954_highRes.jpg)
Tussen die genoemde modellen wordt de Aceman gepositioneerd. Het is een cross-over met een lengte van 4 meter, een breedte van 2 meter en een hoogte van 1,60 meter. Naast dat het een conceptmodel op zich is, geeft de Aceman weer welk pad Mini gaat bewandelen.
Typisch Mini, maar toch anders
Door de op de hoeken geplaatste koplampen en de typische grille – die in dit geval niet uit zes maar acht hoeken bestaat – is het Mini-gezicht goed te herkennen. Echter, deze grill en koplampen zijn voorzien van LED-lampjes waarmee verschillende patronen afgebeeld worden. Deze zijn personaliseerbaar door de gebruiker.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FP90471955_highRes.jpg)
Ook de achterlichten zijn voorzien van deze LED’s, al lijken ook deze lichtunits qua vorm erg op wat we al kennen van Mini. Opvallend is de achterruit die een stuk dieper in de carrosserie ligt dan bij de Countryman of 3 deurs. Dit maakt niet alleen het design stoerder, ook draagt het bij aan een betere aerodynamica.
Een nieuw pad
De Aceman heeft dus de taak zichzelf te presenteren als nieuw model en de nieuwe designtaal van het merk weer te geven. Hoewel veel informatie als bijvoorbeeld de technische specificaties nog ontbreken, is duidelijk welk pad Mini in de toekomst gaat bewandelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FP90471953_highRes.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
5 redenen waarom je (niet) een tweedehands Mini moet kopen
-
Nederlandse overheid verkoopt Mercedes-Bens S 500
-
Duitse minister: E10-benzine verbieden is goed voor de prijs van voedsel
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)