Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 21 jun 2021
Leestijd: 3 minuten

Marvel R Electric gaat iets hoger op de MG-ladder staan

In 2019 presenteerde het inmiddels Chinese MG een budget-EV in de vorm van de ZS. De volgende elektro-SUV van het merk gaat iets hoger op de ladder staan: de Marvel R Electric.

Die auto liet MG begin dit jaar al zien, maar vandaag deelt het wat meer informatie. De lifestyle-CUV nestelt zich in het C-segment, met een lengte van 4,67 meter. Hij meet 1,92 meter in de breedte en is 1,62 meter hoog. Daarmee is-ie 36 centimeter langer en 12 centimeter breder dan de tot nu toe bekende ZS EV. Overigens heeft MG nu al een groter model in de gelederen: de HS. Dat is echter geen volledig elektrische auto, maar een stekkerhybride.

Twee nieuwe elektro-MG’s erbij, inclusief elektrische stationwagon

Achter- en vierwielaandrijving

Bekende cijfers, en dat geldt ook grotendeels voor de aandrijflijn. Daar liet de autobouwer eerder dit jaar namelijk ook al meer over los. De Marvel R Electric is er in twee smaken, met achter- en vierwielaandrijving. In het eerste geval beschikt de C-SUV dan over een 132 kW (180 pk) sterke elektromotor op de achterste as, goed voor 410 Nm. Sprinten naar 100 km/h doet-ie dan in 7,9 seconden, terwijl de topsnelheid op 200 km/h ligt.

Dit is de moderne interpretatie van de iconische MGB Roadster

De vierwielaangedreven variant heeft een systeemvermogen van 212 kW (288 pk) en levert 665 Nm aan koppel. De standaardsprint is daardoor in slechts 4,9 seconden geklaard. Let op: daarmee is-ie sneller dan de basisversie van de Porsche Taycan, want die heeft daar 5,4 seconden voor nodig. De topsnelheid van de MG is echter wel lager, want die bedraagt ook voor deze variant 200 km/h. De instap-Taycan raast door tot 230 km/h.

Bereik MG Marvel R Electric

Nieuwe info deelt MG vandaag over de batterij van de Marvel R Electric. Die meet in beide gevallen namelijk 70 kWh, goed voor een bereik dat tussen de 402 (RWD) en 370 (AWD) kilometer ligt. AC-laden kan met een maximaal vermogen van 11 kW. Een snellaadvermogen deelt MG nog niet, maar het duurt volgens de fabrikant 43 minuten om de batterij van 5 tot 80 procent op te laden. Al met al heel andere cijfers dan de MG ZS EV, want die kwam met z’n 44,5 kWh batterij slechts 220 kilometer ver.

Groot nieuws is er ook omtrent het interieur van de nieuwe MG. De Marvel R Electric heeft namelijk een voor MG nieuw infotainmentscherm, dat verticaal is geplaatst en een flinke 19,4 inch meet. Ook op inhoudelijk gebied moet dat systeem, dat de naam iSmart draagt, flinke stappen zetten. Digitale radio, actuele verkeersinformatie, een zoekfunctie voor parkeer- en oplaadplaatsen, weersvoorspellingen én Amazon Prime als muziekdienst: het zit er allemaal op.

Veiligheidssystemen

Ook nieuw is een aantal veiligheidssystemen. De Marvel R Electric heeft een reeks aan assistenten, die zijn geclusterd onder de noemer MG Pilot. In totaal werken er 14 systemen samen, die de bestuurder kunnen waarschuwen en indien nodig kunnen ingrijpen. Nieuw zijn bijvoorbeeld Emergency Lane Keeping en een Drowsiness Warning System, dat de bestuurder waarschuwt als deze afgeleid of vermoeid raakt.

De MG Marvel R Electric zet ook stappen in bruikbaarheid. Door het Vehcile-t0-load-systeem kan de auto als stroombron worden gebruikt. Het trekgewicht van beide versies bedraagt 750 kilogram, terwijl de MG ZS EV niets mag trekken. In de bagageruimte past 357 liter, maar die ruimte kan worden vergroot tot 1396 liter door de bank om te klappen. De RWD-versie van de Marvel R Electric heeft bovendien een frunk die 150 liter meet. Opmerkelijk is daarbij dat daarvoor een tweede klep geopend dient te worden.

Prijzen

MG zet dus stappen met de Marvel R Electric. Niet alleen op het gebied van prestaties, ook op het gebied van prijzen. Definitieve getallen ontbreken nog, maar MG meldt dat de nieuwe SUV tussen de 40.000 en 50.000 euro gaat kosten. En da’s flink meer dan de ZS EV, die er vanaf zo’n 30 mille is. Bovendien nestelt MG zich met die prijs in het segment van bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. De basisversies van die auto’s staan (binnenkort) namelijk ook voor die bedragen in de showroom. De nieuwe MG staat daar dit najaar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.