Hyundai Tucson PHEV rijdt 50 kilometer elektrisch in 2021
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FHyundai-Tucson-Plug-in-Hybrid-1.jpg)
De nieuwe Hyundai Tucson komt alleen als (milde) hybride en plug-in hybride naar ons land. Dat wisten we al, maar de Koreanen delen nu de definitieve specificaties van laatstgenoemde versie.
Hyundai stelde de compleet nieuwe Tucson nog maar kort geleden aan ons voor, maar het model verschijnt begin volgend jaar al op de markt. Het is voor de Koreanen een belangrijk volumemodel, dat een nieuwe weg inslaat qua design. Hyundai spreekt zelf over ‘Sensous Sportiness’, dat zich kenmerkt door ‘een samenspel tussen proporties, architectuur, styling en technologie’. Marketingpraat, maar feit is dat Hyundai de laatste tijd met fraaie modellen op de proppen komt. Binnenkort kunnen we nog meer verwachten, als we productieversies van de fraaie 45 Concept en Prophecy gaan zien.
Terrain Mode
Terug naar de Tucson, want Hyundai deelt vandaag nieuwe details over de plug-in hybride-aandrijflijn van dat model. Het hart van die versie wordt gevormd door een 1,5-liter T-GDi Smartstream-motor. Die is gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 66,9 kW, waardoor het systeemvermogen 194,5 kW (265 pk) bedraagt. De Tucson PHEV heeft een maximumkoppel van 350 Nm. Een zestraps automaat stuurt al dat vermogen standaard naar alle vier wielen. Een Terrain Mode-keuzeschakelaar is dan ook standaard. Dat systeem is in staat om de aandrijfkrachten te verdelen tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van de beschikbare grip en omstandigheden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2FHyundai-Tucson-Plug-in-Hybrid-2.jpg)
De batterij heeft een capaciteit van 13,8 kWh, waardoor een elektrisch bereik van 50 kilometer mogelijk is. Dat is overigens nog niet helemaal definitief, omdat Hyundai meldt dat officiële homologatiecijfers nog zullen volgen. Wie de lithium-ion batterij van de Tucson PHEV wil opladen, kan dat doen met een maximaal vermogen van 7,2 kW.
Bagageruimte
Hyundai plaatst de batterij overigens in de bodemplaat van de Tucson PHEV, waardoor er vrijwel geen bagageruimte verloren gaat ten opzichte van de reguliere (milde) hybridemodellen. Dat betekent dat het volume van de bagageruimte van deze PHEV 558 liter bedraagt. Klap je de bank neer, dan past er 1737 in de nieuwe SUV.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2Fall-newHyundaiTucson2.jpg)
Overigens moeten we even terugkomen over de beschikbare aandrijflijnen voor ons land. De reguliere Tuscon komt inderdaad enkel met geëlektrificeerde krachtbronnen naar Nederland, maar binnenkort kunnen we wat sportiever spektakel zónder elektromotoren verwachten. Hyundai presenteert namelijk binnen afzienbare tijd ook een Tucson N. Geen N-Line, maar een performance-SUV die naast de heerlijke i30 N en aankomende i20 N staat. Voor de Tucson N komt naar verwachting een old skool maar hypermoderne 2,5-liter viercilinder turbomotor met 340 pk beschikbaar. Meer details horen we binnenkort. Wie wél de aankleding van deze Tucson N wil, maar liever in een hybride-variant rijdt, kan wel een N-Line-pakket aanvinken op het orderformulier.
Prijs Tucson PHEV
De Tucson PHEV staat begin volgend jaar in de Nederlandse showroom. Prijzen van die variant deelt Hyundai in een later stadium.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Dacia Duster is een budget mini-Hummer
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Peugeot 208
-
Camper-eigenaren opgelet! Duizenden Nederlanders recht op schadevergoeding
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Origineel Max Verstappen-pak van Grand Prix Nederland te koop
-
Car of the Year: dit is de shortlist met beste auto’s
-
Lancia dood? Nee, dit is de nieuwe Ypsilon
-
Deze betaalbare gezinsauto met enorme actieradius is potentiële verkooptopper
-
Nederlandse EV-subsidie blijkt lachertje naast de rest van Europa
-
NSU Ro 80 is een betaalbare klassieker met wankelmotor
-
Waarom Porsche de Panamera Sport Turismo de nek omdraait
-
Covermodel: Sunbeam Harrington Le Mans – Heeft zijn root(e)s in de autosport