Zo sterk afwijkend als de BMW i3 en i8 vormgegeven zijn, worden toekomstige volledig elektrische modellen van BMW niet meer. Dat heeft BMW’s designbaas Adrian van Hooydonk vertelt in een interview met AutoCar. Het design van volledig elektrische BMW’s wordt in de komende jaren verder ‘afgezwakt’.

Statement

De BMW i3 en BMW i8 zijn bewust bijzonder gewaagd vormgegeven om een statement te maken. Dankzij afwijkend design wordt aandacht gevraagd voor de afwijkende aandrijflijnen. In het geval van de i3 volledig elektrisch en in het geval van de i8 een plug-in hybride. Nu de elektrische aandrijflijn gemeengoed wordt, hoeft het design minder afwijkend te zijn in de toekomst.

BMW iX3


Elektrische mobiliteit

“Elektrische mobiliteit zal zich in vrij korte tijd door ons hele voertuigaanbod verspreiden - tot het punt dat een elektrische of plug-in-hybride aandrijflijn gewoon een optie wordt die je aankruist op de optielijst tijdens het bestellen van de auto”, aldus Van Hooydonk. “Het is een feit dat klanten van BMW een dynamische auto willen, of dat nu een batterij-elektrische auto is of niet. Daarom is er steeds minder reden om dit soort auto's er anders uit te laten zien."

Innovatief vormgegeven BMW’s

Van Hooydonk benadrukt dat dit niet het einde betekent van innovatief vormgegeven BMW’s. “Het merk i staat voor inspiratie en innovatie en elektrificatie is niet het enige aspect in onze industrie dat een significante verandering markeert. Het is vrij duidelijk dat er nog steeds i-auto's zullen zijn en dat de ontwerpers in staat zullen zijn om naar verschillende dingen te blijven zoeken.”

BMW iX3 SUV

De verandering is volgens Van Hooydonk al goed te zien aan de iX3 SUV die in 2020 komt. Tijdens de Beijing Motor Show presenteerde BMW al een studiemodel van deze elektrische SUV. Die zag er al meer mainstream uit. In 2021 zou BMW nog met een i4 sedan willen komen.

BMW iX3