Marcel van den Kiebooms liefde voor de Toyota Corolla werd bezegeld toen hij als 13-jarige de Corolla van opa erfde en die heeft hij nog steeds.

Mijn opa was een laatbloeier, hij haalde zijn rijbewijs pas toen hij 46 jaar was en kocht toen als eerste auto een Toyota Corolla. Maar het gras aan de overkant lijkt altijd groener, dus toen hij na vele jaren toe was aan een nieuwe auto kwam er een Datsun. Die heeft hij precies drie maanden gehad, er moest toch maar weer snel een Corolla komen en dat was deze. Het is ook de eerste auto die ik me kan herinneren van mijn opa en oma en ik vond hem schitterend. Vooral door de kleur, de meeste auto’s waren grijs of zwart en deze was niet alleen rood, maar ook nog metallic. Ik was er verzot op en waste hem vrijwel wekelijks voor mijn opa.

Ik denk dat ik een jaar of negen was toen hij zei ‘als ik er ooit niet meer ben, dan is de auto voor jou’. Niemand in de familie nam dat serieus en ik al helemaal niet. Op die  leeftijd denk je er überhaupt nog niet over na dat je opa er niet meer kan zijn. Maar toen hij vier jaar later plots overleed, bleek hij inderdaad op een briefje te hebben geschreven dat de auto naar mij moest. En zo werd ik denkelijk de jongste Corolla-eigenaar van Nederland!

Jaren gingen voorbij en de Corolla diende als tweede auto van mijn ouders, tot ik achttien werd en eindelijk mocht rijden. Tegen die tijd had ik er natuurlijk al een mooie radio ingebouwd en had ik ook een origineel bumpersetje gevonden. Mijn vrienden reden in snelle Escorts en Opeltjes, dus als mijn Corollaatje ze niet bij kon houden, dan moest hij er toch in ieder geval minstens zo sportief uitzien! Maar goed, je bent jong en je wilt wat, dus uiteindelijk kon ook ik de verleiding van luxe stuurbekrachtiging en elektrische ramen niet weerstaan en kocht ik wederom een Toyota Corolla sedan, maar wel een nieuwere met een

1.6-motor in plaats van een 1.3.

Deze rode auto ging naar mijn overbuurjongen en bleef ook de zes jaar daarna nog op dezelfde parkeerplaats bij mij in de straat staan. Toen die buurjongen hem weg wilde doen, omdat de Corolla economisch gezien eigenlijk niet meer het grote onderhoud waard was dat hij nodig had, heb ik hem direct teruggekocht, een schuurtje gehuurd en hem daar beetje bij beetje weer in goede staat gebracht. Dat heb ik geweten, ik vond elke maand wel vijf keer een briefje onder de ruitenwisser of ik mijn auto wilde verkopen. De meeste oudere Corolla’s zijn naar Afrika geëxporteerd, daar zijn ze er dol op, want stuk gaan ze niet. Deze gaat alleen nooit meer weg, ik ben er in 2013 zelfs in getrouwd en hopelijk kan hij ooit naar een van mijn kinderen.

Nu rijd ik er alleen af en toe een plezierritje mee en staat hij verder lekker warm en droog gestald, het is weliswaar een Toyota, maar hij is toch ook al weer dertig jaar oud. Voor dagelijks gebruik heb ik een Toyota Verso uit 2012. Dat is de vorige auto van mijn ouders, want die heb ik ondertussen ook aangestoken met het Toyota-virus, zij rijden nu in hun vierde Verso. De eerste twee generaties heette die nog ‘Corolla Verso’ en het was dan ook even schrikken voor ons toen Toyota de naam Corolla in ons land helemaal liet verdwijnen en door Auris verving. Gelukkig is de Corolla nu weer terug, vooral de hatchback vind ik gaaf, al is de ruimte van de Corolla Touring Sports met drie kinderen wel erg handig. Wie weet, in de toekomst.

De eigenaar

NAAM: Marcel van den Kieboom, 34, Steenbergen

BEROEP: Hovenier

TOEKOMSTPLANNEN: Her en der begint de blanke lak een beetje los te laten, dus een volledige respray zou hem goed doen. Aan de andere kant vertelt elk deukje of plekje ook weer een verhaal. Zo is nog steeds te zien waar m’n opa vaak het aardappelkistje in de garage raakte...

Weetjes

Sinds 1966 is de Corolla niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De naam komt uit het Latijn en betekent ‘kleine kroon’, een verwijzing naar de grotere Crown. De nieuwe Corolla is alweer de twaalfde generatie en betekent in ons land de herintroductie van de naam; in 2007 verdween de Corolla ten faveure van de Auris. Marcels Corolla is van de zesde generatie (E90).

Toyota Corolla 1.3 XL

  • Bouwjaar 1989
  • Nieuwprijs € 12.987,--
  • Gemaakt van/tot 1987-1991
  • Geschatte waarde € 500,--
  • Topsnelheid 155 km/h
  • Acceler. 0-100 17,0 s
  • Gem. verbruik 7,0 l/100 km
  • Motor vier-in-lijn, 1295 cm3
  • Max. vermogen 75 pk
  • Max. koppel 103 Nm
  • Transmissie autom., drietraps,
  • Voorwielaandr.
  • Massa leeg 935 kg
  • Fabrieksgegevens, voor zover te achterhalen

* Net als Marcel benieuwd naar de nieuwe Corolla? Doe dan nu de Toyota Corolla Power Challenge!