DeLorean mag eindelijk bouwen, maar gaat elektrisch!
Het langverwachte ja-woord van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) voor de productiestart van DeLorean is eindelijk gegeven. Toch, de terugkeer van de sportcoupé duurt nog langer dan verwacht.
De fabrikant is hard geraakt door het ellenlange wachten op het NHTSA-besluit. Het bedrijf kon overleven, maar in de periode van liefst vijf jaar dat de Amerikaanse overheidsinstantie nodig had om de regels voor kleinserie-productie op te stellen, zag de onderneming personeel vertrekken, toeleveranciers verdwijnen en deelnemende partijen zich terugtrekken. Ondertussen nadert ook het einde van de beoogde aandrijflijn, want de homologatie van die krachtbron verloopt in 2022. Door een aanpassing door te voeren zou 2024 als eindjaar mogelijk zijn.
Koerswijziging
Met de gewenste productiestart van de aandrijflijn in 2017 had de levenscyclus van vijf jaar genoeg tijd geboden om in de tijd tot 2022 een nieuwe motor te ontwikkelen. Echter, aangezien het reeds 2021 is, kiest DeLorean voor een verdere uitstel van de marktintroductie. Het wijzigt van koers. DeLorean gaat voor de elektrische aandrijflijn. Dat model moet nu in een gelimiteerde serie in productie gaan. Met de elektromotor is DeLorean naar eigen zeggen klaar voor de toekomst.
160 km op volle accu
De specialist bouwde ooit al een elektrisch aangedreven DeLorean. Dat was in 2012. De auto werd op de New York International Auto Show gepresenteerd. Hij droeg de naam DMCev en beschikte over een 32 kWh lithium iron phosphate accupakket. De elektro-auto was in staat om 160 km op een volle accu te bereiken. De elektrische aandrijflijn zorgde er bovendien voor dat de DeLorean zijn beste prestatieniveau ooit neerzette. Hij haalde 200 km/h en tikte in zo’n zes tellen vanuit stilstand de 100 km/h aan. Het was de bedoeling om de elektrische DeLorean in 2013 op de markt te brengen voor een prijs van 95.000 dollar. De bouw zou in Texas plaatshebben, waar het bedrijf nog steeds is gevestigd.
Belangrijke uitspraak
Overigens is de uitspraak van het NHTSA een doorbraak, want tot voor kort maakte de overheid geen onderscheid tussen de verschillende modellen en fabrikanten. Of je nu miljoenen auto’s bouwde of een handvol; je moest aan dezelfde eisen voldoen. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom de Aston Martin V12 Speedster en Ferrari SP Monza niet als straatauto in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn.
Ben jij ook een fan van de DeLorean DMC12? Vorig jaar schreven we ook over de terugkeer van de filmheld. Dat lees je in dit artikel, waar je tevens een fraaie reportage uit ons magazine omtrent de DeLorean kunt vinden. Ook gingen we in ons eigen land al eens op bezoek bij een eigenaar van een van ‘s werelds meest bekende auto’s:
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024