De zin of totale onzin van de vermogensrace
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2Fbugatti_veyron_grand_sport_roadster_vitesse_us-spec_11.jpg)
Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar voeren? Vandaag: de zin of totale onzin van de vermogensrace.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FSTS_7683-e1422373009280.jpg)
Het was tijdens de mooie aflevering van Andere Tijden Sport over het F1-debuut van Jan Lammers – kijk vooral terug – dat plotseling het kwartje viel. ,,490 pk’s moet Jan zien te temmen in deze bolide”, vertelde de commentator destijds opgewonden bij de beelden van Lammers zijn Shadow uitgerust met de Cosworth DFV V8. Dat toen astronomische getal is inmiddels bepaald niet bijzonder meer. Een beetje performancemodel heeft ietwat gechargeerd gezegd al meer. Maar is dat nou vooruitgang?
De BMW M3 is een mooi praktijkvoorbeeld. Begonnen als loepzuiver rijdend homologatiemodel met een hoogtoerige viercilinder. Echte stuurmannen worden nog lyrisch over het origineel. Ook al had de M3 E30 in zijn ultieme evolutie ‘maar’ 238 pk. Inmiddels is de M3/M4 gezegend met 431 pk. Uit de laatste Supertest kwam de BMW M4 echter bepaald niet als glorieus stuurmansmateriaal naar voren. Het vermogen is zo enorm dat zelfs een bijzonder ervaren coureur als Peter Kox het niet echt kan gebruiken.
Een kwestie van overdaad schaadt? Het komt in ieder geval een beetje over als de Amerikaanse profhonkballer die zoveel uit de potjes met verboden middelen heeft gesnoept dat ‘ie in zijn bovenarm spierballen als een Drentse kei kreeg. Maar inmiddels geen bal meer recht weet te gooien. Of is dat allemaal te cynisch geredeneerd?
Immers, flink wat legendarische racewagens uit de jaren vijftig produceerden vermogens die nu worden overtroffen door die van de meeste hot hatches. De kans is groot dat je met een hete Clio, Leon of Golf inmiddels rondjes rond een Bugatti of vroege Ferrari rijdt. En dat terwijl je bent beschermd door een hele serie airbags, de airco snort en het entertainmentsysteem ook nog je favoriete liedje uit de top 40 speelt. Eigenlijk is dat op zijn beurt weer progressie in zijn meest ultieme vorm.
Zin of totale onzin die vermogensrace? Praat met ons mee!
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto heeft de allergrootste remmen ter wereld
-
Met deze auto komt Donald Trump naar Nederland en dit kost-ie
-
Waarom jouw nieuwe elektrische auto meteen al accucapaciteit verliest
-
Toyota-topman: ‘We komen met een SUV op waterstof’
-
Doe deze vijf dingen niet! Anders wordt de batterij van je elektrische auto slechter
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan