Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 11 aug 2019
Leestijd: 5 minuten

De vijf: ‘betaalbare’ auto’s van de Monterey Car Week

De laatste dagen kijken we langzaam vooruit naar de beroemde veilingen van peperdure auto’s tijdens de Monterey Car Week. Voor velen een onbereikbaar feestje, met auto’s waar je alleen op de foto’s van kan genieten. Maar vandaag kijken we juist aan de andere kant van de lijst met vijf ‘betaalbare’ auto’s van de Monterey Car Week. Let wel: dit zijn prijzen op basis van verwachte opbrengsten. Tijdens de veiling kan er natuurlijk veel meer of minder voor de auto’s hieronder betaald worden. 

1951 Crosley CD Super Station Wagon

1973 Volkswagen Type 181 Thing: €22.000 tot €26.500

De vorige ‘De Vijf’ ging over strandauto’s, en daar had deze Volkswagen Type 181 Thing ook wel in gepast. Volkswagen boekte eind jaren ’60 in Amerika een enorm succes met de buggy op basis van de originele Kever en dat smaakte naar meer. Vanuit Wolfsburg leverde Volkswagen CKD-kits (wegens hoge importheffingen) zodat de auto in de Verenigde Staten in elkaar gezet kon worden. Vanaf 1972 werden de auto’s in Mexico gebouwd, die herkenbaar waren door de ronde achterlichten afkomstig van de Kever 1303. In 1975 werd de verkoop gestopt, omdat de auto niet meer aan de veiligheidseisen van de Verenigde Staten voldeed. Zowel het dak als de deuren van de ‘Thing’ waren afneembaar, waardoor de auto ook in de lijn paste van bijvoorbeeld de Fiat 500 Jolly. De Type 181 die RM Sotheby’s volgende week veilt schijnt een van de best bewaarde exemplaren in de Verenigde Staten te zijn, en daar betaal je dus flink voor. Al is het natuurlijk niks bij de rest van de deelnemende wagens.

1963 Chevrolet Corvair Turbo Monza Spider: €22.000 tot €31.000

Stijlvol rijden in een oude, grote Amerikaan hoeft niet extreem kostbaar te zijn. Dat bewijst de Chevrolet Corvair. Ook in ons land staat er een aantal te koop voor een zeer schappelijke prijs. Desondanks is de Corvair een auto met een bijzonder verhaal. Chevrolet had eind jaren ’50, kort na de komst van de eerste Corvette, het idee om een instapmodel van hun auto’s te bouwen. En wie aan een instapmodel denkt, ziet een kleine, simpele auto voor zich.  Maar nee, in Amerika moet ook een instapmodel een flinke wagen zijn. De Corvair kreeg gewoon zes cilinders en was 4,37 meter lang. Ook viel de auto op door z’n fraaie design. Ondanks een goede start, kreeg de Corvair later veel kritiek. De concurrentie reed simpelweg beter en was veiliger. Toch bouwde GM verschillende versies van de Corvair, zoals een stationwagon en deze Turbo Monza van de eerste generatie. De reguliere Corvair had 80 pk, maar door de turbo’s op de Monza werd het vermogen over de 150 pk getild. Er werden in 9 jaar bijna 1,3 miljoen Corvairs gebouwd. Daarmee is ‘ie zeker niet zeldzaam, maar in deze Monza-uitvoering stiekem wel ontzettend leuk.

1951 Crosley CD Super Station Wagon: €13.500 tot €18.000

Wie een mobiele ijscotent wil beginnen of aan de rand van het strand mensen wil vervoeren, moet eigenlijk gewoon voor deze Crosley CD Super Station Wagon gaan. Het guitige autootje biedt (krap) plaats voor vier en de stickers die nu op de auto zitten, laten het karretje lenen voor dergelijke activiteiten. De auto wordt volgende week zaterdag door RM Sotheby’s geveild en is het goedkoopste item dat zij aankomende week verkopen. Toch is het een bijzondere auto om te zien. Nog voor de Tweede Wereldoorlog wilde Powel Crosley Jr. een auto voor de massa bouwen. Dat verliep goed en ook in de eerste jaren van de oorlog waren zijn auto’s populair. Crosleys waren zuinig en relatief snel (80 km/h). Maar in 1942 stopte de productie door de oorlog, terwijl het merk dat jaar nog wel 1.000 auto’s bouwde. Na de oorlog wist Crosley zich te herpakken en verkocht in 1949 als eerste in Amerika auto’s met schijfremmen op alle wielen. Ook was ze het eerste merk dat de term ‘Sports Utlity’, waar later de term SUV uit groeide, gebruikte. Die Crosleys kostten $850 en waren met een verbruik van 1 op 19 erg zuinig. Maar de Crosley is ook geen scheurijzer, door de 725 cc motor en slechts drie versnellingen. Nee, hier zorgt het koetswerk voor lachende gezichten en omkijkende mensen.

1991 Nissan President Sovereign: €18.000 tot €27.000

Wil je voor relatief weinig geld in extreme luxe over de weg zweven, dan is de Nissan President een goede optie. De eerste President werd in de jaren ’60 gebouwd voor de Japanse markt en moest de strijd aangaan met de bekende Toyota Century. Later kwamen daar ook concurrenten bij vanuit Mazda, Mitsubishi en Isuzu. In eerste instantie was de President alleen bedoeld voor de Japanse markt, maar later kwam de auto ook beschikbaar in Singapore en Hong Kong. De President die tijdens de Monterey Car Week door veilinghuis Bonhams wordt geveild, is er eentje van de derde generatie (HG50). Die auto werd in Amerika onder de naam Infiniti Q45 verkocht. Deze 4,5-liter V8 sterke sedan met 282 pk rolde in 1991 van de band en was extreem luxe voor z’n tijd. De cabine was ‘zo stil dat er in gefluisterd kon worden’ en alle stoelen waren gewikkeld in zijdewol of Connolly-leer. Die waren ook allemaal elektrisch verstelbaar en voor de tweede zitrij was er een uitgebreid multimedia-systeem. Ook de ophanging van de auto was geavanceerd, met onafhankelijke hydraulische vering op de vier wielen. Qua uiterlijk is het misschien niet de meest spannende wagen, maar op die manier kun je wel ongestoord en relatief goedkoop over de weg glijden zoals je anders in een Rolls Royce zou doen.

1968 Ford Mini GT40 door SCAF: €22.000 tot €26.500

Het is een van de goedkoopste items van RM Sotheby’s volgende week, maar met deze prijs eigenlijk een veel te dure. De Ford Mini GT40 door SCAF is namelijk een auto voor kinderen. Het is een creatie van de Fransman Francis Mortarini, die met zijn bedrijf Société de Construction des Automobiles Francis bekend werd door het verzamelen en restaureren van auto’s voor kinderen en kleine karts. Dat bedrijf begon ook met het namaken van beroemde racewagens, waaronder de Ford GT40. Mortarini’s auto’s deden zelfs mee aan de Grand Prix de France International Mini Automobile. Daar werd met deze kleine wagens ‘geracet’ op een heel klein replica van het circuit van Le Mans. Duur van die race: 24 minuten. Deze Mini GT40 had origineel een blok met een cilinder en 3 pk, maar heeft nu een Briggs & Stratton cilinder die 9 pk levert. Verder is dit model geüpgraded met werkende voor- en achterlichten en heeft het een lederen stuurwiel. RM Sotheby’s zegt zelf dat deze Mini GT40 ‘een prachtig gespreksonderwerp kan zijn binnen een collectie van bijzondere racewagens’. Wat een gek er voor geeft…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.