Onder petrolheads heeft Mahindra bepaald geen ijzersterke reputatie. Toch is het deze industriële reus - grootste automobiele claim to fame het in licentie bouwen van de Suzuki Alto in India - die binnenkort de legendarische designstudio van Pininifarina overneemt. Wat zit erachter?

ferrari_mythos_7


Dat de nazaten van de man die tekende voor een hele serie prachtige Ferrari’s rekenschap moeten gaan afleggen aan een hoofdkantoor in Mumbay is op zich niet heel verrassend. De studio van Pininfarina schrijft al jaren geen zwarte cijfers meer. Uit de laatste halfjaarcijfers blijkt dat de maestro dik vijfig miljoen euro in het rood stond.

De tijd van de grote zelfstandige carrosserie-ontwerpers is voorbij. Fabrieken halen het ontwerp meer en meer in huis en kopen dus minder extern in. Daardoor leiden ze a la Zagato of Touring een bestaan in de marge of vallen helemaal om zoals Bertone eerder dit jaar. Wie als studio wil overleven, verkoopt. Onlangs deed Giugiaro zaken met de Volkswagen Group en nu is het de beurt aan Pininfarina.

"Het ontwerp van de Fyra kwam bij Pininfarina vandaan"

Dat uitgerekend de Indiërs in Cambiano aan de poort kloppen, is eigenlijk heel logisch. In de slipstream van Tata dat Land Rover en Jaguar kocht, is het conglomeraat bezig een stevige autodivisie bij elkaar te investeren. Eerste stap in dit kader was de acquisitie van SsangYong. Met dit kleine Koreaanse merk heeft Mahindra grote plannen. Een hernieuwde poging voet aan de grond te krijgen in Europa is in volle gang.  Komen er straks door Pininfarina getekende SsangYongs? Ga er gerust vanuit, want in het persbericht dat de studio verspreidde, sijpelt deze boodschap nadrukkelijk tussen de regels door.

Daarnaast maken de nieuwe eigenaren duidelijk dat ze Pininfarina breder willen inzetten als studio voor industrieel ontwerp. Een keuze die niet minder logisch is. De Italianen hebben dankzij hun rijke geschiedenis en associatie met Ferrari een naam die bijna iedereen graag op zijn product zet en beschikken over brede ervaring op dit gebied. Die varieert van meest recent een bierpomp voor Jupiler tot pasta en treinen. Wellicht is het niet een voorbeeld dat ruikt naar succes, maar het ontwerp van de Fyra kwam bij Pininfarina vandaan.