Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 20 apr 2022
Leestijd: 3 minuten

De RZ 450e is de eerste EV van Lexus

Ook de Japanse fabrikant Lexus zet een belangrijke stap richting elektrificatie. Eerder gingen Toyota en Subaru het merk al voor met de introductie van respectievelijk de bZ4X en de Solterra. Nu is het de beurt aan de RZ 450e.

Lexus gaat vanaf 2030 enkel nog elektrische voertuigen aanbieden in Europa. Het nieuwe model is een belangrijke mijlpaal voor Lexus om dat doel te bereiken. De fabrikant heeft reeds een elektrische UX in het gamma, maar dat model is anders dan de kakelverse RZ niet als specifieke elektro-auto ontworpen. Na de RZ brengt Lexus meerdere elektrisch aangedreven modellen die niet met verbrandingsmotoren worden geleverd.

Design

Qua uiterlijk onderscheidt de Lexus zich overduidelijk van de andere twee Japanners. Waar de Solterra en bZ4X identiek zijn aan elkaar, zowel qua interieur als exterieur, kiest Lexus voor een eigen design. Voorin zien we de karakteristieke neus die we ook kennen van modellen zoals de NX. In tegenstelling tot bij de ‘Spindle Grille’ die we tegenkomen in Lexusmodellen met een verbrandingsmotor, heeft de grille van de EV weinig koelopeningen waardoor het meteen duidelijk is dat het om een elektrische auto gaat. De auto in zijn geheel ziet er modern uit met veel driedimensionale vormen. Ook de doorgetrokken lichtstrip aan de achterzijde onderstreept het moderne en gewaagde design dat we inmiddels van Lexus gewend zijn.

In het interieur valt meteen het 14-inch scherm op dat in de recentste modellen van Lexus te vinden is. Dit scherm is op een subtiele manier naar de chauffeur gericht voor optimaal gebruiksgemak. Bovendien zijn we eindelijk verlost van het hinderlijke touchpad waar we hiervoor mee opgescheept zaten en is het ‘Lexus Link’ multimediasysteem beter met de hand te bedienen. De olifant in de kamer is toch het vlinderstuur, dat op een vliegtuigstuur lijkt. Niet iedereen is er fan van, maar dat hoef ook niet want in de Lexus is het een optie, evenals in de Toyota. Om het stuur gebruiksvriendelijker te maken hebben de Japanners de besturing aangepast en ervoor gezorgd dat overpakken niet langer nodig is. Zo voorkom je situaties waarbij je misgrijpt en dat maakt het concept veiliger.

Prestaties en rijeigenschappen

De RZ heeft dezelfde 71,4 kWh batterijcapaciteit als de Toyota en de Subaru, maar levert wel bereik in vanwege het hogere gewicht en grotere vermogen. Waar de Toyota een bereik heeft van 500 kilometer moet de Lexus het doen met iets meer dan 400 kilometer, wat neerkomt op een verbruik van iets minder dan 18 kWh per 100 kilometer. De Lexus heeft twee elektromotoren die samen een vermogen leveren van 220 kW. Een bak meer vermogen dan waar de Subaru het mee zal moeten doen.: de Solterra heeft namelijk 160 kW.

Voor het eerst in een Lexus-model doet het ‘Direct4 All Wheel Drive Control’-systeem zijn intrede. Hierdoor zou de auto binnen luttele milliseconden overschakelen van voor- naar achterwielaandrijving en vice versa. Volgens Lexus is het weggedrag daarom sneller aan te passen aan de steeds wisselende omstandigheden. De Toyota en Subaru komen overigens ook met een soortgelijk systeem. Lexus claimt zich te onderscheiden met een eigen kalibratie die betere prestaties en stabiliteit garandeert.

Wie dat zelf wilt testen, hoeft niet lang meer te wachten. Want eind dit jaar staat de RZ 450e met vierwielaandrijving al in de showroom.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.