De Rit – Frans Verschuur: ‘We hebben wel lol gehad’
Frans Verschuur is een van de ‘grand old men’ van de Nederlandse autosport. Bijna veertig jaar op de circuits brachten hem in gelijke mate sportieve successen en financiële tegenslagen. De teambaas is desondanks nog net zo gek op het spelletje als toen hij voor het eerst in een raceauto stapte.
Dat de Nijmegenaar coureur zou worden, was alles behalve vanzelfsprekend. Verschuur komt uit een juristenfamilie. Advocaat, officier van justitie of rechter lag wat zijn vader betreft meer voor de hand. Maar Frans vond techniek leuk. Knutselde graag aan fietsen en brommers. Na zijn diensttijd werd hij daarom garagehouder. Hartje stad opende hij een bedrijf. Het is er nog steeds verstopt op het binnenterrein van een blok mooie grote oude huizen. De tijd lijkt er stil te hebben gestaan. De meeste posters dateren van midden jaren negentig. De periode waarin Verschuurs sportieve loopbaan een vlucht nam. Maar het begon allemaal veel eerder.
“Ik betaalde geen belasting meer of hypotheek, gewoon om maar te kunnen racen”
“Toen ik met de garage startte, deden ze in de Goffert nog aan ovalracing. Moest je elkaar met oude auto’s van de baan beuken. Wie het langst bleef rijden had gewonnen. Hartstikke lachen”, vertelt de zestiger die eeuwig jochie lijkt te zijn gebleven. “Omdat ik het leuk deed, vroeg iemand of ik niet naar Zandvoort wilde. Het leek me eerst helemaal niks. Daar ken ik toch niemand, wat moet ik nou op Zandvoort? Ik ben toch gaan kijken en nadat ik in een Formule Ford had gereden was ik verkocht. Ik wilde alleen nog maar racen. Alles zette ik er voor opzij. Ik had een raceoverall die ik kreeg van André van Duin nadat hij hem had gebruikt voor tv-opnamen. Alleen ben ik een stuk groter dan André.
Meer lezen over de Rit met Frans Verschuur? Lees het complete artikel ‘De Rit: Frans Verschuur’(€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’