Vrachtwagens ontwerpen lijkt niet zo sexy als exotische sportwagens tekenen. Daimler-designer Bertrand Janssen krijgt er echter geen genoeg van, de emotie van truckers motiveert hem net zo sterk als science fiction-distributie met drones.

Berntrand JanssenBerntrand Janssen


Wie met Bertrand Janssen over design begint, ziet de sterretjes in zijn ogen fonkelen. Logisch, want de spraakzame Gelderlander werkt na een aanloop bij Volvo en Daf nu alweer veertien jaar bij Daimler in Stuttgart als designer voor het merk met de driepuntige ster. Designer van wat? Van veel: hij tekent voor de zwaarste trucks tot de coolste Smarts en alles wat daar in het kader van innovatief wegtransport tussen zit. Hij debuteerde in 2002 bij Mercedes-Benz met het design van de grote Actros en daarna de Atego trucks, de Vito bestelwagenlijn en recentelijk de MercedesBenz Sprinter.

Met die veelzijdige activiteiten, hij is een echte multitasker in zijn vakgebied, staat Janssens oeuvre echter niet zo in de schijnwerpers als dat van collega’s die zich op de grote autotentoonstellingen met spraakmakende en exotische showmodellen afficheren. Vrachtwagendesign, de discipline waarvoor Bertrand in vakkringen veel aanzien geniet, is niet zo sexy. Want laten we eerlijk zijn: de masto - donten van de snelweg hebben allemaal een platte snuit met een grote zwarte grille plus merklogo, waaraan je het merk in kwestie herkent. Sterker: truckdesign lijkt zelfs een beetje op dood spoor te zijn geraakt door ogenschijnlijke eenvor - migheid. Die opmerking is voldoende om de communicatief sterke Janssen aan het praten te krijgen. Met niet alleen heldere antwoorden, maar vooral ook een interessante visie.

LEES AUTOVISIE MAGAZINE DIGITAAL

Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 22. De nieuwste editie van Autovisie magazine is ook te downloaden via de Autovisie magazine iPad app (gratis voor abonnees) of via de Android app (ook gratis voor abonnees).