De Renntech S76R lijkt op Helmut Kohl. Als die Usain Bolt had kunnen verslaan …
De Mercedes S-Klasse W140 werd vanwege zijn monumentale afmetingen ‘De Kathedraal’ genoemd. Daarbij waren ook de vergelijkingen met Helmut Kohl niet van de lucht, de fors gebouwde Duitse bondskanselier, die van 1982 tot en met 1998 regeerde. De Duitse tuner Renntech is fan van de W140 en kon het niet laten om nog één keer een monsterlijke V12 in de bejaarde S-Klasse te lepelen. Wij willen de Renntech S76R. Jullie willen de Renntech S76R.
Want zeg nou zelf, dit is toch ultiem cool! Zo’n lel van een Mercedes met zo’n heerlijk fout jaren tachtig-tuningsausje erover heen. Voorbijgangers zullen denken: ‘wat rijdt daar voor een petje?’ Maar liefhebbers tikken hun neus aan als ze je tegenkomen in de Renntech. Een teken dat ze weten waarmee je onderweg bent, maar het geheim zullen bewaren. Subtiel kunnen we de S76R wat dat betreft best noemen. Alleen de wielen, het kleine spoilertje en de twee uitlaatpijpen zijn opvallend.
Renntech S76R gebaseerd op Mercedes 600 SEL
De S76R is gebaseerd op een Mercedes 600 SEL uit 1992. Oorspronkelijk had die een 6,0-liter V12 met 408 pk en 580 Nm. Nu ligt er een 7,6-liter (!) twaalfcilinder in, die maar liefst 624 pk en 952 Nm aan alleen de achterwielen aflevert.
Renntech noemt de S76R “de perfecte W140” en heeft niet alleen de motor aangepakt, maar ook de versnellingsbak. De viertraps automaat is weg, er ligt nu een nieuwe bak in met vijf verzetten.
Koopwijzer: Occasion Mercedes-Benz S-Klasse W220 (1998-2005)
Koolstofkeramische remmen en sperdifferentieel
De remmen van de S76R zijn helemaal van nu, want Renntech heeft koolstofkeramische remmen van AMG toegepast, met zes zuigers voor en vier achter. Om de 2177 kilo zware S-Klasse nog een beetje rookloos de bocht om te laten gaan, is er een sperdifferentieel op de achteras gemonteerd.
In minder dan 5 seconden zit de S76R op 100 km/h. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/h.
https://www.autovisie.nl/nieuws/occasion-mercedes-benz-600-sel-v12/
Wil je er een? Renntech bouwt met plezier een S76R voor je
Officieel is de S76R een one-off. Maar de makers hebben al aangegeven met plezier een exemplaar te bouwen als je dat wilt. Over de prijs zegt Renntech niks, maar we kunnen ons voorstellen dat je een flinke zak D-Marken – om in de jaren tachtig- en negentig-sfeer te blijven – mee moet brengen om er een te mogen kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze knotsgekke Mercedes heeft het beste interieur ooit!
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd