‘De Porsche Carrera GT is simpelweg te veel’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FCar-strap.jpg)
“Wir bitten Sie das Fahrzeug zu respektieren”, kregen we in 2003 te horen bij de introductie van de Porsche Carrera GT. Wat een loze opmerking. Natuurlijk hadden we respect voor de auto! We verafgoodden de machine, maar waren ook een beetje geïntimideerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FCar-1.jpg)
Toenmalig testredacteur Eric Crama sliep er onrustig van. Hij droomde over de Porsche Carrera GT en een akelig snel dichterbij komende muur. “Eigenlijk wist ik best dat die muur er stond, besef ik nu, maar ik ben er tegen beter weten in toch op afgestormd, en nu is het te laat. Ik kijk opzij en zie dat Walter Röhrl naast me zit, ‘mister Porsche’. […] “Bremsen Sie bitte”, zegt hij met een vermoeiende glimlach. Het geluid van krijsende banden gaat naadloos over in het loeien van de wekker.”
Het eerste treffen met de allesoverheersende supersportwagen was dan ook aftasten. “Ik loop wat rondjes om een van de wagens, en merk tot mijn eigen verbazing dat ik in eerste instantie op veilige afstand blijf, als was het een roofdier dat elk moment vanuit zijn bedrieglijke bewegingloosheid kan toeslaan. Of misschien is het gewoon het respect voor de prijs, de prestaties en de exclusiviteit van de Carrera GT.”
En het ontzag voor de 612 pk sterke 5,7 liter V10 achterin ongetwijfeld, want een run op de naar de topsnelheid legde een van de grootste unique selling points van de Carrera GT bloot, zijn bijkans bovenaardse klanken. “Een mechanische, ultrazuivere meestersymfonie, die het midden houdt tussen de vertrouwde Porsche-sound en een huil uit de Formule 1, maar dan twee octaven lager”, aldus Crama.
Toch zou hij de Porsche Carrera GT niet als dagelijks vervoermiddel verkiezen boven een 911 GT2 of GT3. “De Carrera GT is, anders kan ik het niet verwoorden, simpelweg te veel. Too much. Je moet hem erbij hebben, als knalfeest waarop je jezelf zo vaak kunt uitnodigen als je wilt. En dat is waarschijnlijk precies de rol die de auto gaat vervullen voor de veertien Nederlanders die hem besteld hebben.”
Testverslag: Autovisie magazine editie 22 – 2003
Klik hier indien het testverslag niet zichtbaar is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuw logo Range Rover lijkt erg op Bentley’s Flying B
-
Jij mag ineens veel zwaardere voertuigen besturen met B-rijbewijs
-
Stop met hybrides! Dit type auto redt volgens onderzoek wel de planeet
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Lynk & Co 08 in Nederland
-
Waarom juist déze Bentley de beste keus voor een bruidsstoet is
-
Charoudin stopt Nürburgring-ritjes in vreemde auto’s na megacrash
-
Ken je de mop van Jeff Bezos’ EV voor 20 mille? Trump niet…
-
Pas op met parkeerapps! Want ze kunnen je veel geld kosten
-
Deze McLaren-collectie van 57 miljoen is wat voor koning Willem-Alexander
-
In deze vakantielanden tank je voordelig: plan jouw budget-route
-
In de elektrische Firefly zijn ze één knopje vergeten
-
Dit kost het om airco in te laten bouwen in jouw auto