Remco Slump
Remco Slump Nieuws 17 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

De Porsche 911 Dakar is zó cool dat hij nog Rothmans-sigaretten rookt

Althans, wat staat daar op de flanken van de Porsche 911 Dakar? Geen Rothmans, want tabaksreclame kan natuurlijk echt niet meer, maar Roughroads. Precies waar de nieuwste 911 voor bedoeld is.

In een nieuwsbericht is geen plaats voor waardeoordelen, maar toch wagen we ons eraan. We wisten dat Porsche met een 911 Dakar zou komen (ook de naam Safari zong rond), maar dat-ie er zó geweldig zou uitzien, hadden we niet kunnen bedenken.

Porsche 911 Dakar in Rothmans-kleuren van Dakar-auto

Eigenlijk raar, want nu we de auto zien, voelt het niet meer dan logisch: natuurlijk komt Porsche met een Rothmans-kleurenschema voor zijn offroadcreatie.

Porsche 911 Dakar, offroad, jaren 70 en 80, ceo porsche
(Afbeelding: Porsche) (Afbeelding: Porsche)

De 911 Dakar viert de eerste overwinning van Porsche in de loodzware Parijs-Dakar-rally. Het merk won de woestijnrace twee keer: in 1984 met de 911 en in 1986 met de 959.

Porsche 911 Dakar
(Afbeelding: Porsche)

Niet dat veel mensen mogen delen in de feestvreugde, overigens. Van de 911 Dakar worden niet meer dan 2500 exemplaren gebouwd. En die zijn vast alleen voor de trouwste Porsche-klanten.

Gebaseerd op de 480 pk sterke Porsche 911 GTS

De Dakar is gebaseerd op de 911 GTS en heeft een zescilinder boxermotor met twee turbo’s, 480 pk en 570 Nm. Hij zit net zo snel op 100 km/h als de GTS, in 3,4 seconden, maar heeft een begrensde top van 240 km/h. Dit omdat de terreinbanden het anders niet aankunnen.

Terreinbanden en een flink toegenomen bodemspeling

Standaard op de 911 Dakar is een achttraps automaat met dubbele koppeling, vierwielaandrijving en achterwielbesturing. Opvallend is natuurlijk de toegenomen bodemspeling. In vergelijking met een 911 Carrera met sportonderstel staat de Dakar 5 centimeter hoger op zijn wielen.

Porsche 911 Dakar
(Afbeelding: Porsche)

Het standaard liftsysteem kan hem nog eens 3 centimeter verder opkrikken. Dan is de topsnelheid beperkt tot 170 km/h. Daarboven laat de auto zich automatisch zakken.

Pirelli
(Afbeelding: Porsche)

Net als de gewone 911 staat de Dakar op 19-inch wielen vóór en 20-inch wielen achter. Anders dan de gewone 911 is de Dakar uitgerust met Pirelli Scorpion All Terrain Plus-banden.

Singer maakt van deze Porsche 911 (964) een absolute terreinheld

Ze hebben onder meer een profieldiepte van 9 mm en verstevigde wangen. Overigens kunnen kopers ook kiezen voor Pirelli P Zero’s.

Twee rijmodi voor terreingebruik: Offroad en Rallye

Voor de 911 Dakar heeft Porsche twee rijmodi toegevoegd aan het gebruikelijke assortiment: Offroad en Rallye. Die laatste is bedoeld voor gravelwegen en stuurt de power vooral naar achteren.

In Offroad gaat het onderstel van de Dakar in zijn hoogste stand en wordt de aandrijflijn geoptimaliseerd voor moeilijk terrein en zand. Er is een Rallye Launch Control, voor zo snel mogelijke sprints op onverhard.

Optioneel dakrek met ruimte voor een daktent

Op het dak van de 911 Dakar zit zichtbaar een 12-volt-aansluiting. Die is bedoeld voor de led-lampen van het optionele, 42 kilo wegende dakrek, waarop zowaar een tent gemonteerd kan worden.

Om gewicht te besparen, heeft Porsche de achterzitjes in de Dakar weggelaten en heeft het merk gebruikgemaakt van lichtgewicht glas en een lichtere accu.

Rallye Design Package in wit en blauw met Dakar-wrap

Tot slot het Rallye Design Package, dat een carrosserie in twee kleuren (wit en blauw) combineert met een Dakar-wrap. Kopers mogen zelf een startnummer tussen 1 en 999 kiezen. Net als de 911 GT3 is de Dakar te bestellen met een rolkooi in het interieur, een raceharnas en een brandblusser aan boord. Voor als eigenaren écht de Dakar Rally willen gaan rijden, kennelijk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.