Kiezen we nu echt massaal voor elektrische auto's? En hoe doen dieselauto's het? Loopt de verkoop van auto's met een benzinemotor terug? De European Automobile Manufacturers Assiciation (ACEA) heeft alle cijfers van 2017 op een rij gezet.

Marktaandeel diesels

In 2017 daalde het marktaandeel van diesels van 49,9% in 2016 naar 44,8%. Gekeken is naar het aantal registraties in de EU-15-landen. Daartoe behoren België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Diesel in West-Europa minder populair

De verkoop van dieselauto's liep vorig jaar in alle West-Europese landen terug, met name in Luxemburg en Griekenland. Het aandeel van dieselauto's bleef echter stabiel in Italië en Denemarken. In Ierland worden nog altijd de meeste dieselauto's verkocht. In 2017 had de dieselauto een marktaandeel van 65,2%, gevolgd door Portugal (61,5%) en Italië (56,3%). Sommige landen hebben een verbod op de verkoop van nieuwe dieselauto's aangekondigd. De diesel is in de ogen van sommige landen de zondebok voor de slechtere luchtkwaliteit.

Verkoop benzineauto's steeg

De daling in de dieselverkoop werd grotendeels gecompenseerd door een toename van de verkoop van benzineauto's. Benzinevoertuigen zijn nu het meest verkochte autotype in de EU-15-landen, goed voor bijna de helft van de verkoop van nieuwe personenauto's.

Nederlandse cijfers

Kijken we puur naar de 2017-cijfers in Nederland, dan hebben benzineauto's een aandeel van 75%, gevolgd door 17,5% diesels. Hybrides hebben een aandeel van 4,3%, gevolgd door 2,7% van oplaadbare elektrische auto's (PHEV's en BEV's). In 2016 hadden benzineauto's in Nederland nog een aandeel van 71,8% en diesels 18,9%. Het marktaandeel van oplaadbare elektrische auto's (PHEV's en BEV's) bedroeg 6%. Vooral het marktaandeel van de laatste categorie is dus sterk teruggelopen in 2017, onder meer door gewijzigde fiscale regels (lees bijtelling).

2017 - EU-15

  • Benzine - 49,4%
  • Diesel - 44,8%
  • Hybrides - 2,9%
  • PHEV's en BEV's - 1,5%
  • Alternatieve aandrijfvormen - 1,4%

2016 - EU-15

  • Benzine - 45,9%
  • Diesel - 49,9%
  • Hybrides - 1,9%
  • PHEV's en BEV's - 1,2%
  • Alternatieve aandrijfvormen - 1,1%