De Nissan Ariya neemt afstand van de Leaf
Geen moment heeft Nissan overwogen om zijn volgende elektrische model, de Ariya, onder ‘Leaf’-label te brengen. Er is ook geen link met de elektro-hatchback.
Wie Leaf zegt, denkt meteen aan Nissan. Het had zomaar gekund dat Nissan de naam Leaf als sublabel voor zijn elektrische modellen zou gebruiken. Hooggeplaatste functionarissen laten direct aan Autovisie weten dat daar geen sprake van is.
Nieuw startpunt
De Ariya, die boven de Leaf in het C-segment komt, staat volledig los van de Leaf en vormt een compleet nieuw startpunt. De Ariya krijgt zelfs als eerste model binnen de alliantie met Renault en Mitsubishi de beschikking over de fonkelnieuwe architectuur voor elektro-auto’s. Vanaf de eerste pennenstreek is alles opnieuw ontwikkeld, terwijl de Leaf op een conventioneel platform staat.
De nieuwe architectuur vormt de basis voor tal van elektromodellen van tenminste de genoemde drie merken. In het geval van de Ariya is gekozen voor een wielbasis van 2,78 meter en een koetswerk van 4,60 meter lengte, 1,85 meter breedte en 1,66 m hoogte.
Accupakket in de Ariya
Het accupakket ligt tussen de wielen. De Japanners bieden keuze uit twee groottes, een 63 en een 87 kWh-batterij. Voorin hangt de elektromotor. De basisvariant levert 160 kW, maar er is ook een 178 kW-variant. Met een extra motor op de achteras neemt het systeemvermogen toe tot 205 kW en 225 kW. De Performance–versie komt tot 290 kW. De actieradius varieert van 340 km tot 500 km. Laden geschiedt via een 7,4 of 22 kW-thuislader thuislader of een CCS–snellader tot 130 kW.
Doordat de Ariya als elektro-auto is ontworpen, heeft de crossover een vlakke bodem. Voorin is de vloer daadwerkelijk over de volledige breedte zichtbaar. Een middentunnel ontbreekt, aangezien alle knoppen en schakelaars in het 12,3 inch grote scherm zijn ondergebracht en de airco-unit onder de motorkap zit. De stoelen worden louter gescheiden door een bergvak met armleuning. Nissan claimt dat de Ariya meer interieurruimte biedt dan een Murano, al heeft hij de buitenmaten van een X-Trail.
Productie
De productie vindt in Japan plaats. Vreemd genoeg wil het merk geen datum van marktintroductie in Europa noemen. De Ariya komt in 2021.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver