Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 10 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

De Nissan Ariya neemt afstand van de Leaf

Geen moment heeft Nissan overwogen om zijn volgende elektrische model, de Ariya, onder ‘Leaf’-label te brengen. Er is ook geen link met de elektro-hatchback.

Wie Leaf zegt, denkt meteen aan Nissan. Het had zomaar gekund dat Nissan de naam Leaf als sublabel voor zijn elektrische modellen zou gebruiken. Hooggeplaatste functionarissen laten direct aan Autovisie weten dat daar geen sprake van is.

Nieuw startpunt

De Ariya, die boven de Leaf in het C-segment komt, staat volledig los van de Leaf en vormt een compleet nieuw startpunt. De Ariya krijgt zelfs als eerste model binnen de alliantie met Renault en Mitsubishi de beschikking over de fonkelnieuwe architectuur voor elektro-auto’s. Vanaf de eerste pennenstreek is alles opnieuw ontwikkeld, terwijl de Leaf op een conventioneel platform staat.

Nissan Ariya

De nieuwe architectuur vormt de basis voor tal van elektromodellen van tenminste de genoemde drie merken. In het geval van de Ariya is gekozen voor een wielbasis van 2,78 meter en een koetswerk van 4,60 meter lengte, 1,85 meter breedte en 1,66 m hoogte.

Accupakket in de Ariya

Het accupakket ligt tussen de wielen. De Japanners bieden keuze uit twee groottes, een 63 en een 87 kWh-batterij. Voorin hangt de elektromotor. De basisvariant levert 160 kW, maar er is ook een 178 kW-variant. Met een extra motor op de achteras neemt het systeemvermogen toe tot 205 kW en 225 kW. De Performanceversie komt tot 290 kW. De actieradius varieert van 340 km tot 500 km. Laden geschiedt via een 7,4 of 22 kW-thuislader thuislader of een CCSsnellader tot 130 kW. 

Nissan Ariya

Doordat de Ariya als elektro-auto is ontworpen, heeft de crossover een vlakke bodem. Voorin is de vloer daadwerkelijk over de volledige breedte zichtbaar. Een middentunnel ontbreekt, aangezien alle knoppen en schakelaars in het 12,3 inch grote scherm zijn ondergebracht en de airco-unit onder de motorkap zit. De stoelen worden louter gescheiden door een bergvak met armleuning. Nissan claimt dat de Ariya meer interieurruimte biedt dan een Murano, al heeft hij de buitenmaten van een X-Trail.

Productie

De productie vindt in Japan plaats. Vreemd genoeg wil het merk geen datum van marktintroductie in Europa noemen. De Ariya komt in 2021. 

Nissan Ariya

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.