De nieuwe Mercedes EQE SUV herken je niet uit duizenden
Je kunt van de nieuwe generatie elektrische Mercedessen zeggen wat je wilt, maar niet dat ze onderscheidend zijn. Neem als voorbeeld de Mercedes EQS SUV op deze foto’s. Daarvan had je vast niet gezien dat het eigenlijk een Mercedes EQE SUV is.
Een leugentje om bestwil. Sorry. We wilden simpelweg aantonen hoe moeilijk het is om elektrische Mercedessen uit elkaar te houden. Zie jij op de weg het verschil tussen een EQE en een EQS, zonder naar de typeaanduiding te kijken? Nee, dat dachten we al. Het is gewoon moeilijk, ook bij deze nieuwe EQE SUV.
Mercedes EQE één van acht elektrische Mercedes-modellen
Van alle automerken is Mercedes misschien wel het hardst bezig met de elektrificatie van zijn modellengamma. Op het moment van schrijven staat de prijslijst vol met acht EV’s: de EQA, EQB, EQC, EQE, EQE SUV, EQS, EQS SUV en EQV.
Weinig inspirerende, ietwat verwarrende namen. Want hoezo krijgen de EQA, EQB en EQC geen SUV achter hun naam? Wacht maar, dat komt nog wel.
Vier varianten van de EQE SUV, waaronder één sportieve AMG
De Mercedes EQE SUV dan. Hij is 4,86 meter lang en daarmee zit hij keurig tussen de EQC (4,76 meter) en EQS SUV (5,12 meter) in. Er zijn straks vijf varianten van de EQE SUV: eentje met achterwielaandrijving en vier met 4WD. De instapper is de EQE 350+ met 292 pk en 565 Nm. Hij komt maximaal 590 kilometer ver op een batterijlading en mag slechts 750 kilo trekken.
De EQE 350 is er ook met 4Matic-vierwielaandrijving. Dan heeft-ie 292 pk, net als de 350+, maar dan met 765 Nm koppel. Op zijn WLTP-scorekaart staat een range van 558 kilometer. Goed nieuws voor caravantrekkers: de EQE 350 4Matic heeft geen moeite met een aanhanger van 1800 kilo. Aan het hoofd van de reguliere EQE-reeks staat tenslotte de 500 4Matic met 408 pk, 858 Nm en een bereik van 547 kilometer.
We schrijven ‘reguliere EQE-reeks’ omdat er ook twee AMG’s zijn: de EQE 43 met 476 pk en de EQE 53 met maar liefst 687 pk. Die laatste heeft maximaal 1000 Nm en gaat in maar 3,5 seconden naar 100 km/h.
Snelladen kan de Mercedes EQE SUV met maximaal 170 kW
Alle EQE’s hebben een batterij met een bruikbare capaciteit van zo’n 90 kWh. Snelladen gaat met maximaal 170 kW. Daarmee is de EQE SUV minder vlot dan bijvoorbeeld de EQS SUV. Maar toch, de batterij laad je in ongeveer een half uur weer op van 10 procent laadniveau naar 80 procent. Gewoon laden doet de Mercedes standaard met 11 kW, optioneel met 22 kW.
Optioneel met gimmicky Hyperscreen-infotainmentsysteem
Verder zijn er eigenlijk weinig verrassingen. Net als de EQE in sedanvorm is de SUV te bestellen met mee- en tegensturende achterwielen, het wat gimmicky MBUX Hyperscreen en adaptieve Airmatic-luchtvering. Het spreekt voor zich dat een en ander in de AMG sportiever is afgesteld. De EQE SUV komt begin 2023 in Nederland op de markt. Wat zijn vanafprijs is, is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet blijft een AMG-light
-
Iemand gaat meer dan 50 miljoen (!) betalen voor deze Mercedes
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Waarom je nu alleen de koplampen van de nieuwe Mercedes CLA mag zien
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Nieuwe Mercedes CLA bewijst: concept cars zijn nutteloos!
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Waarom dit stukje Mercedes-wansmaak je 400.000 euro gaat kosten
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk