De nieuwe Hyundai Santa Fe is levensgroot Tonka-speelgoed
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fsanta-3.jpg)
Kinderen van de jaren tachtig zullen het speelgoedmerk Tonka kennen. Zware, hoekige trucks van metaal en stevig plastic maakte het, een beetje zoals deze nieuwe Hyundai Santa Fe, maar dan vele malen kleiner.
Hyundai is lekker bezig op designgebied. Nog niet zo heel lang geleden stond de Koreaanse fabrikant vooral bekend om zijn betaalbare, dertien-in-een-dozijn modellen, die je met het hoofd kocht, niet met het hart. En nu bouwt Hyundai de bijzondere Ioniq 5, Ioniq 6 én deze Santa Fe.
Hyundai Santa Fe met Amerikaanse trekjes
Want wat ziet de vijfde generatie Hyundai Santa Fe er gaaf uit zeg! Hij heeft trekjes van grote Amerikaanse SUV’s, zoals de Lincoln Navigator, Ford Flex en Cadillac Escalade, met hier en daar een toefje Land Rover Defender, maar komt toch over als iets nieuws.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2FThe-all-new-SANTA-FE_13.jpg)
Opmerkelijk genoeg geeft Hyundai alleen wat foto’s vrij van de kersverse Santa Fe. Naar de specificaties moeten we raden. Duidelijk is in ieder geval dat er geen volledig elektrische versie van het model komt. Waarschijnlijk gaan we in Nederland alleen plug-in hybridevarianten krijgen.
Waarom geen volledig elektrische Santa Fe?
Waarom komt er geen Santa Fe EV? Omdat Hyundai in plaats daarvan de toekomstige Ioniq 7 heeft, die zal lijken op de Seven Concept uit november 2021. Hij zal technisch overeenkomen met de reeds onthulde Kia EV9.
Over de afmetingen van de Santa Fe vertelt Hyundai ook niks, maar we gaan ervanuit dat hij sowieso zo’n 10 centimeter langer is dan zijn voorganger, die in de lengte 4,78 meter mat. In de Santa Fe is – mogelijk optioneel – plek voor zeven personen.
Afgelopen jaren weinig succesvol bij ons
De afgelopen generaties Hyundai Santa Fe hebben in Nederland een wonderlijke ontwikkeling doorgemaakt. Generatie één en twee waren populair, met respectievelijk ruim 6300 en 8100 verkochte exemplaren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F07%2Fsanta-4.jpg)
Daarna kwam de klad erin. Generatie drie was, in ieder geval in Nederland, een flop. Hyundai wist er in zes jaar slechts 443 te verkopen, waarna de vierde generatie opeens weer in populariteit steeg. De verkoopteller staat op zo’n 1000 stuks en loopt nog heel even door.
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom je toekomstige Hyundai’s niet naast Joel Beukers moet neerzetten
-
Dit kost de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Hyundai Kona
-
Koop jij in de toekomst een Volkswagen, dan rij je deels een Hyundai
-
Hyundai Santa Fe XRT is brute Land Rover Defender-concurrent
-
Kia en Hyundai roepen bijna 100.000 auto’s terug om brandgevaar
-
Dit is waarom de elektrische BMW M een trillende ‘versnellingsbak’ krijgt
-
Occasions: 3 stoere gezinsauto’s voor maximaal 20.000 euro
-
De Hyundai Ioniq 5 N is een supersportwagen met vijf zitplaatsen
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek