Nieuwe BMW 2 Serie Gran Coupé met vier deuren
Het lijkt onmogelijk bij het enorme modellenaanbod, maar BMW wist toch nog een ‘gaatje’ te vinden: er ontbrak een kleine sedan met voorwielaandrijving en vier deuren. De Duitsers grepen snel in en vulden het gat met de nieuwe BMW 2 Serie Gran Coupé.
Het lijkt wel of Duitse premium autofabrikanten in bijna elk segment een auto willen hebben. Sterker nog, het heeft er soms de schijn van dat ze hele nieuwe segmenten verzinnen. Maar BMW ontdekte dat het een fractie van de markt niet bedient. Het gat in de markt zat precies tussen de 2 Serie Coupé en de 3 Serie. Want blijkbaar willen mensen niet direct een grotere auto als twee deuren niet genoeg zijn. Voor die mensen heeft BMW nu de BMW 2 Serie Gran Coupé.
Kleiner
Hoeveel kleiner dan de 3 Serie is de nieuwe vierdeurs 2 Serie eigenlijk? Simpel: ongeveer 20 centimeter korter in zowel totale lengte (4.526 mm vs 4.709 mm) als wielbasis (2.670 mm vs 2.851 mm). Ook in de breedte is de 3 Serie ongeveer 3 centimeter groter (1.800 mm vs 1.827 mm). Qua hoogte zijn beide modellen vrijwel gelijk (1.420 mm vs 1.435 mm). En hoewel de auto’s dus flink in formaat verschillen, kan je volgens BMW royaal achterin de 2 Gran Coupé zitten. Het interieur moet ruimer zijn doordat de motor niet meer in de lengte, maar dwars onder de motorkap geplaatst is. Hoeveel zitruimte de auto in de praktijk biedt, gaan we zelf nog checken.
BMW kon die motor dwars plaatsen omdat de 2 Serie Gran Coupé in de basis als voorwielaandrijver geleverd wordt. Daarbij telt de motor, net als bij de nieuwe 1 Serie, in het basismodel (218i) maar drie cilinders. Dit motortje is goed voor 140 pk. Andere opties zijn de 220d, met een tweeliter vierpitter en eveneens 140 pk. Het topmodel is de 235i xDrive met een tweeliter viercilinder die 306 pk levert. Een sprintje van 0-100 km/h moet daarmee gedaan zijn binnen 4,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
8 Serie
Naast het aanpassen van de aandrijflijn gaf BMW de 2 Serie Gran Coupé ook een compleet nieuw uiterlijk. Daarbij is overduidelijk gekeken naar het design van de 8 Serie en probeerden de designers dit naar een kleinere schaal te vertalen. Of dat goed gelukt is? Oordeel zelf. Wel zien duidelijk dat de grille, die in twee varianten leverbaar is, de aandacht trekt en dat de koplampen niet meer precies horizontaal, maar in een hoek staan. Achterop vinden we achterlichten die erg veel lijken op die van de 8 Serie. Binnenin heeft BMW niets spannends gedaan. Het interieur is des BMW’s met een mooie afwerking, wat schermen en een (optioneel) dik stuur.
De BMW 2 Serie Gran Coupé wordt op de Los Angeles Auto Show in november van dit jaar officieel aan het publiek getoond. Vanaf maart 2020 kunnen we de auto op de markt, en dus bij de dealers verwachten. De prijzen maakt BMW volgende maand bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro