Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 29 okt 2019
Leestijd: 2 minuten

De meest milieuvriendelijke supercar is gemaakt van afval

De productie van auto’s moet milieuvriendelijker. Hoe? Dat laten ze in Japan zien met deze supercar die van houtpulp en afval is gemaakt. Zeg hallo tegen de Nano Cellulose Vehicle.

Auto’s stoten niet alleen milieu-onvriendelijke gassen uit tijdens het rijden, die gassen worden ook geproduceerd bij het bouwen van de vierwielers. Zelfs milieuvriendelijke varianten, zoals elektrische auto’s, ontkomen hier niet aan. Sterker nog, in dit geval is de productie zelfs de belangrijkste bron van milieuvervuiling. Eenmaal rijdend op de weg is het afgelopen. Het is dus zaak dat we niet alleen letten op de gassen die uit de uitlaatpijpen van auto’s komen, maar ook kijken naar het verminderen van de vervuiling bij de productie. Overstappen op milieuvriendelijke materialen lijkt daarbij een oplossing, maar hout, papier of andere recyclebare materialen zijn geen een alternatief voor staal en aluminium. Maar gelukkig komt er goed nieuws uit Japan. Daar hebben ze namelijk CNF (Cellulose NanoFiber) ontwikkeld.

Stevig materiaal

CNF is afkomstig uit hout dat tot op de nanostructuur is verkleind en vervolgens met een epoxy (plastic dat afkomstig is uit afval of iets dergelijks) verwerkt wordt tot een enorm stevig materiaal. Het weegt ongeveer de helft van traditioneel gebruikte materialen. Daardoor is het uitstekend geschikt voor de productie van auto-onderdelen.

Op de Nano Cellulose Vehicle, die op de Tokio Motorshow getoond wordt, zijn bijvoorbeeld de deuren, het dak en de motorkap van CNF. De auto is in opdracht van het Japanse ministerie van milieu gemaakt door 22 Japanse universiteiten, onderzoeksinstituten en toeleveranciers, die er sinds 2016 aan werken.

Supercarwaardig

Het design komt uit de potloden van Yuzo Niimi van Toyota Customizing & Development, dat overigens onderdeel is van het project. Naast het design geeft Niimi niets prijs over eventuele motorisering. Vermoedelijk heeft dit conceptmodel helemaal geen motor, maar er wordt gespeculeerd dat hij zich voortbeweegt met een brandstofcel-aandrijving die begrensd is op 20 kilometer per uur. Dat is allerminst supercarwaardig. Gelukkig gaat het hier nog om een conceptmodel. Er zijn overigens nog geen plannen om de auto in productie te nemen omdat de kosten voor het maken van CNF nog veel te hoog zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.