De meest aerodynamische productieauto ter wereld komt uit Nederland
Welke productieauto heeft de laagste luchtweerstand? Op het moment is dat de Mercedes EQS, met een Cw-waarde van 0,200. Bijna tien jaar geleden dook de Volkswagen XL1 al onder die waarde, met een score van 0,186, maar daarvan werden maar 200 stuks aan klanten verkocht. Dus of je dat nou echt een productieauto kunt noemen … En datzelfde ‘probleem’ heeft de nieuwe recordhouder uit Nederland voorlopig ook.
De gloednieuwe Lightyear 0 is momenteel de gladste auto die er bestaat, met een Cw-waarde van 0,175. Al is de serieproductie ervan nog niet van start gegaan. Uiteindelijk zullen er net geen 950 exemplaren van de zonnewagen worden gebouwd. Een beperkte oplage die enigszins logisch is, ook gezien de fikse prijs.
Later betaalbaardere productieauto: Lightyear 2
Want de Lightyear is niet goedkoop. Je betaalt er 250.000 euro voor, exclusief BTW. De eerste 150 zouden desondanks al uitverkocht zijn. In de nabije toekomst krijgt de 0 (of Zero) een opvolger. Die gaat heel simpel Lightyear 2 heten en moet een stuk betaalbaarder worden. Het doel is om uit te komen op een vanafprijs van 30.000 euro.
Leaseplan reserveert 5.000 zonneauto’s het Nederlandse Lightyear
Lightyear 0 krijgt extra actieradius van zonnepanelen
De Lightyear 0 is een zonneauto. Dat betekent dat zijn carrosserie is bedekt met zonnepanelen, die voor meer elektrische range kunnen zorgen. Zijn batterij is 60 kWh groot en zorgt voor een WLTP-actieradius van maximaal 625 kilometer (op de snelweg: 560 kilometer).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F2022_09_16_12_37_02_1160x0_WEBP_Image_1160_709_pixels_Mozilla_Firefox.jpg)
Volgens Lightyear krijg je van de zonnepanelen tot wel 70 kilometer extra range per dag. Als de zon de hele dag lekker fel schijnt, natuurlijk.
Veel energie nodig om luchtweerstand te doorbreken
Voor een zo groot mogelijke efficiëntie zijn drie zaken van belang: het verwarmingssysteem in de auto, de rolweerstand van de banden en de Cw-waarde van de koets. Als je op snelweg rijdt, heb je zo’n 60 procent van de beschikbare energie nodig om de luchtweerstand te doorbreken, dus is het van groot belang om die zo laag mogelijk te houden.
Nederlandse overheid investeert 25 miljoen euro in Lightyear
Design van de Lightyear 0 bepaald in de windtunnel
De Lightyear is geen schoonheid, geen designklassieker, simpelweg omdat zijn ontwerp uit de windtunnel komt. Van de zijkant ziet de 0 eruit als een druppel, de meest aerodynamische vorm die er is. Verder zie je dat er nauwelijks uitstulpingen zijn. Conventionele spiegels zijn er niet. Achter de voorste wielkasten zitten kleine cameraatjes.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geen verrassing! Lightyear gaat tóch geen eigen zonneauto maken
-
Zo verbruik je in de file zo min mogelijk benzine en bespaar je geld
-
Gelekt: productieversie van de Renault 5 E-Tech vanuit elke hoek
-
Er ligt straks een Amerikaanse muscle car onder jouw kerstboom
-
Geen enkele auto is ooit hoger geklommen dan deze Porsche!
-
Opletten! In Amsterdam mag je vanaf morgen nog maar 30 km/h
-
Joel Beukers: ‘Ik heb liever al mijn auto’s zwart’
-
Morgan maakt ons blij met een (elektrische) dooie mus
-
Waarom de allerleukste elektrische auto per direct niet meer te koop is
-
Minder elektrische auto’s graag
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt
-
Er ontbreekt iets heel belangrijks bij deze Mini Cooper John Cooper Works