De locatie is belangrijk
Bekende beelden, een fijn zonnetje aan de hemel, uitdagend kronkelende weggetjes, veelal aan weerszijde geflankeerd door rustgevende natuur; het zijn kenmerken van de plekken waar veel introducties van nieuwe auto’s zich afspelen. Maar waarom nou precies daar: aan een Spaanse Costa, de omgeving van Rome of in het achterland van Nice? Lezers van Autovisie en kijkers van Autovisie TV vragen het zich soms af. De locatie is belangrijk.
Voornamelijk heeft dat te maken met het feit dat een autofabrikant mondiaal of per continent één event houdt om zijn nieuwe product te laten testen. Het is financieel en logistiek efficiënter om het op één locatie te doen, dan in ieder afzonderlijk land waar de auto in de verkoop gaat. En dan zou die fabrikant ervoor kunnen kiezen om die mondiale introductie op te tuigen in de Staatsliedenwijk in Almere-Stad, maar da’s qua beeld net even wat minder aantrekkelijk dan een kuststrook langs de Middellandse Zee.
“Als je daar je product kunt laten excelleren, dan hoef je verder niets meer uit te leggen”
Autofabrikanten zijn echter net mensen; de één onderscheidt zich bij het kiezen van een locatie net wat nadrukkelijker dan de ander. Zo heeft Land Rover, verenigd als Jaguar Land Rover (JLR) onder de vlag van Tata Motors, inmiddels een naam opgebouwd als organisator van bijzondere evenementen. De nieuwe Range Rover kon twee jaar geleden worden gereden in het gebied dat ligt tussen Marrakesh naar Essaouira (video). Dat Afrika niet altijd even veilig is, nam Land Rover op de koop toe. Voor de minder pompeuze variant van die Range Rover, de Sport, werd Engeland het podium. Uiteraard met veel offroadmogelijkheden. Maar het hoogtepunt zat ‘m in een overleden Boeing 747. Toen de eventorganisatoren van JLR hoorden van een oude Jumbo Jet die gesloopt zou worden, besloten ze die kist nog een paar maanden te redden van destructie. Er werden rijplaten in de buik en uit de neus van de Boeing aangebracht en zo ontstond er een heuse trialbaan, waar de Range Rover Sport kon laten zien wat hij waard was. Uniek, en het leverde mooie plaatjes op (video).
Voor de jongste Discovery werd IJsland als lanceerplatform gekozen. Qua locatie niet echt voor de hand liggend; ’t is nogal een stukje bij Europa vandaan. Maar als toneel voor een terreinauto natuurlijk briljant. IJsland, onherbergzaam, avontuurlijk, schitterend en woest. Als je daar je product kunt laten excelleren, dan hoef je verder niets meer uit te leggen. Dat een evenement op een dergelijke locatie nogal wat voeten in de aarde heeft, moge duidelijk zijn. Los van het transport van de auto’s, moesten alle Disco’s op spijkerbanden komen te staan. Daarnaast heeft IJsland een mindere dichtheid inzake hotels dan het gebied aan de Middellandse Zee. En de weersomstandigheden kunnen er zo ontzettend wreed zijn, dat je er zelfs met een Land Rover niet meer doorheen komt. En precies dat gebeurde toen er een groep journalisten uit een ander land in de nieuwe Discovery Sport de tocht door westelijk IJsland maakte. Over de kale vlaktes aanwakkerende wind veroorzaakte een sneeuwstorm die hen het zicht vrijwel volledig ontnam. Stapvoets achter elkaar aan hobbelend bleek al gauw dat het beoogde hotel niet zou worden gehaald, dus koos het gezelschap een andere slaapgelegenheid.
Voor de opvolger van de Land Rover Defender en de nieuwe, normale Discovery, die de komende twee jaar worden gelanceerd, zal Land Rover wederom bijzondere locaties moeten vinden. Benieuwd wat het gaat worden. Dat het echter niet in Nederland zal zijn, is zo zeker als wat.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur