Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 26 sep 2022
Leestijd: 3 minuten

De goedkoopste SUV van BMW: de X1

In de nieuwe BMW X1 kom je niks tekort. Behalve dan fysieke knoppen in het interieur. Geen probleem, zegt BMW, de bediening via een touchscreen en spraakcommando’s is net zo gebruiksvriendelijk, intuïtief en veilig. Wij waren sceptisch. Met de nadruk op waren. 

Persberichten en reclameteksten van autofabrikanten staan vol met buzzwoorden, technische termen die even populair zijn en daarna langzaam uit de mode raken. In de jaren tachtig waren dat aanduidingen als turbo, 16-valve en injection, nu scheppen merken vooral op over de grootte van hun infotainmentscherm. Het wedstrijdje ver plassen is vermakelijk, onder meer omdat de grootte van een scherm niks zegt over de gebruiksvriendelijkheid ervan. 

Praten tegen de BMW X1

Toegegeven, tijdens de persintroductie van de nieuwe X1 noemde BMW slechts terloops dat het touchscreen op de middenconsole een diagonaal heeft van 10,7 inch. Wél lichtte de presenterende pr-manager eruit dat op het dashboard van de compacte SUV nauwelijks nog fysieke toetsen zijn te vinden. Alsof dat per se iets goeds is. Voor functies die je veel gebruikt, zoals de temperatuurregeling, zouden wij liever knoppen hebben die je blindelings op de tast kunt vinden. 

BMW X1 xDrive23i (Afbeelding: BMW)

Spraakbediening is de oplossing, aldus BMW. Je kunt op een natuurlijke manier tegen de X1 praten, zegt het merk, waarna hij razendsnel doet wat jij vraagt. Met enige scepsis probeerden we het, want zelfs in de duurste luxelimousines worden gesproken opdrachten niet altijd begrepen. ‘Navigeer naar Basisweg 30, Amsterdam’ wordt dan al snel ‘U wilt navigeren naar basisschool De Regenboog in Utrecht?’ Maar de X1 verbaasde ons. Hij reageert meteen en adequaat op commando’s. ‘Hey BMW, zet de temperatuur op 20 graden.’ Of ‘Hey BMW, zet de stoelverwarming uit’. Praat je liever niet tegen je X1, dan moet je onderweg het touchscreen in duiken.

Kennismaking met de goedkoopste elektrische auto van BMW: de iX1

Dat is vergelijkbaar met het scherm van de BMW i4 en iX. Je kunt je erin verliezen, zoveel opties, menu’s en mogelijkheden zijn er. Op input reageert het snel en direct. Er is niets irritanter dan een systeem dat even moet nadenken als je klikt of swipet.  

De X1 komt in vier varianten

Wanneer de X1 in oktober op de markt verschijnt, is hij er in vier varianten. De sDrive18i – met een driecilinder turbomotor en 136 pk – is de instapper. Voor een sDrive18i ben je ten minste 48.608 euro kwijt. Stekkeren is zo’n 7 mille duurder.

BMW X1 xDrive23i (Afbeelding: BMW)

De twee diesels (sDrive18d met 150 pk en xDrive23d met 211 pk) zijn het minst relevant voor Nederland. Het meest verwacht de importeur van de iX1 en de twee plug-in hybrides, die in november hun dealerdebuut maken. Ze heten xDrive25e en xDrive30e, en zijn respectievelijk 245 en 326 pk sterk. Interessanter voor de gemiddelde forens is de elektrische actieradius van het stel, want als je minder dan 89 kilometer van je werk woont, kun je de benzinemotor uitgeschakeld laten.  

BMW X1, BMW iX1
BMW X1 xDrive23i (Afbeelding: BMW)

Tijdens de persintroductie konden we rijden met de enige X1 waar we het hier nog niet over hebben gehad: de xDrive23i. Hij heeft een gecombineerd vermogen van 218 pk en 360 Nm koppel, waarvan 204 pk en 320 Nm wordt opgehoest door de viercilinder met turbo. De rest is tijdelijk beschikbaar als de 48 volt-batterij voldoende is opgeladen om de elektromotor een slinger te geven. Die laatste is geïntegreerd in de standaard zeventraps transmissie met dubbele koppeling. 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.