De introductie vandaag van de nieuwe Focus RS van Ford is een event waarbij stilgestaan moet worden. Want ook al hebben we nog geen meter met de nieuweling gereden, de vorige twee generaties waren steevast de maatstaf in hun klasse.

Ford Focus RS (2002 - 2003)

Ford Focus RS (2002 - 2003)

Ford Focus RS (eerste generatie: 2002 - 2003)

Niet minder dan twaalf jaar geleden kroop Autovisie achter het stuur van de allereerste Focus RS. “Geniaal”, kopten we: “De RS is een van de lekkerste auto’s die de wereld ooit zag.” Testredacteur Eric Crama biechtte op dat hij zelden zo onder de indruk van een vierwieler huiswaarts was gekeerd. “Heb mezelf nooit eerder zo bereid gevonden om – zo ik het geld had – klakkeloos dik 40.000 euro voor een auto op tafel te leggen en dat als een koopje te beschouwen.”

Ford leverde met de RS dan ook geen half werk. De autofabrikant verving 70 procent van de normale Focus met gemodificeerde of zelfs gloednieuwe onderdelen. Het onderstel van de RS kenmerkte zich door een aangepaste geometrie aan de voorkant, met een gezonde dosis negatief camber. De auto had verder dikkere aandrijfassen en tal van andere versterkte onderdelen, 25 mm kortere schroefveren, een 3 mm dunnere stabilisatorstang en een uniek Quaife-differentieel.

"De RS is een van de lekkerste auto's die de wereld ooit zag"

Het belangrijkste verschil met een conventioneel sperdifferentieel was dat het voor de verdeling van het koppel tussen de aangedreven wielen geen gebruikmaakte van platen, maar van een ingenieus stelsel van wormwielen. Volgens Ford zorgde dit voor een vloeiendere overheveling van de aandrijfkrachten, met als resultaat: minder ‘schaatsen’ bij voluit accelereren, meer tractie, minder onderstuur en minder aandrijfreacties in het stuurwiel.

Rij-indruk Ford Focus RS, Autovisie 20, 2002

Rij-indruk Ford Focus RS, Autovisie 20, 2002

Klik hier om het originele artikel te bekijken.

De tweeliter turbomotor van de Focus RS (215 pk) haalde het qua brute kracht niet bij de concurrentie, maar blies wat rijplezier betreft iedereen uit het water, daarbij geholpen door een droom van een onderstel. “Hij is hard, de RS”, schreven we. “Het is echter precies de goede, nuttige soort hardheid, die je optimaal op de hoogte houdt van de gesteldheid van het wegdek. […] De RS doet in dat opzicht sterk denken aan de Lotus Exige, nog zo’n auto die de weg leest als braille.”

Mankeerde er dan niets aan de hete hatchback? “Ach, de sportstoelen staan misschien iets te vlak. En een tikje meer rust in de neus zou geen kwaad kunnen. Maar als stuurmansauto is hij meer dan geslaagd; hij is ronduit geniaal. […] Want met de Focus RS heeft Ford de ultieme voorwielaandrijver zo allemachtig dicht benaderd dat ieder redelijk denkend mens hier voorlopig meer dan genoeg aan heeft.”

Ford Focus RS (2009 - 2010)

Ford Focus RS (2009 - 2010)

Ford Focus RS (tweede generatie: 2009 - 2010)

Zo beschouwd was de tweede generatie van de Focus RS eigenlijk maar overkill. Ford lepelde eerder al de vijfcilinder turbo van Volvo in de ST, maar peuterde daar in de overtreffende trap 305 pk en 440 Nm uit. Te veel? Nee, volgens testredacteur Jaco Bijlsma. “We hebben de confrontatie met de voorwielaangedreven 305 pk sterke Focus RS achter de rug. En dat was geen gevecht, maar een feest.”

En dan dat geluid… “Het regent, maar ik rijd met het raam open. Omdat ik dat sissen en blazen van die machtige turbomachine dan nog beter hoor. Een verslaving die je focust op maar één ding, zo hard gaan als je kunt. […] De glanzende rotsen versterken de razernij van de turbomotor die vooral blaast en sist en alleen in het middengebied van de toerenschaal herinnert hij je eraan dat je nog steeds een vijfcilinder rijdt.”

"De glanzende rotsen versterken de razernij van de turbomotor"

Visueel adverteerde de nieuwere Focus RS zijn potentieel een stuk duidelijker dan zijn voorganger. “Iedereen weet hoe speciaal dit groene monster moet zijn, intuïtief”, vonden we. “Het uiterlijk is afgezien van dat oogverblindende en hartversterkende Ultimate Green precies zoals je dat wenst bij de allersnelste versie. Met lekker ‘duidelijk’ spoilerwerk. Alleen al door de omvang van deze armada luchtgeleiders is de functionaliteit boven elke twijfel verheven.”

Rij-indruk Ford Focus RS, Autovisie 7, 2009

Rij-indruk Ford Focus RS, Autovisie 7, 2009

Klik hier om het originele artikel te bekijken.

Verbazingwekkend noemden we vooral de grip van de voorwielaandrijver, die ook op glad wegdek nog voor een acceleratiesensatie zorgde die menig hot hatch op kurkdroog wegdek niet eens kan evenaren. “Ongekend. […] Hij geeft simpelweg altijd vertrouwen. De achterkant voelt vooral safe aan, maar er wordt precies voldoende beweging toegestaan om ermee te spelen. Zonder dat de elektronica je onmiddellijk helpt.”

De Ford speelde in die hoedanigheid met de wetten van de natuurkunde. Hij stelde zijn bestuurder in staat om sneller te durven gaan dan in andere auto’s. “De Focus RS is een klasse apart”, besloten we. “Er gaat gevochten worden om die vijftig stuks die dit jaar [2007 – red.] naar Nederland komen, dat kan niet anders. Dit is de ultieme performance hatchback, een uber-GTI die eerder partij is voor vierwielaangedreven rallyspecials als de EVO en Impreza.”

Ford Focus RS (2015)

Ford Focus RS (2015)

Ford Focus RS (derde generatie: vanaf 2015)

En hoe lyrisch we ook waren over zijn voorwielaangedreven voorgangers, met de nieuwste Focus RS is Ford van zijn geloof gevallen. Onder zijn agressieve carrosserie schuilt voor het eerst geavanceerde vierwielaandrijving, die de aandrijfkrachten over de voor- en achteras en zelfs over individuele wielen kan verdelen. Hoeveel vermogen het systeem te verwerken krijgt, houdt Ford nog een beetje onder de pet. De kersverse Focus RS krijgt 'meer dan 320 pk', is het enige wat het merk kwijt wil. Kijk voor details over Fords nieuwe boy racer op www.telegraaf.nl/autovisie.