De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
De Ford Capri – op de markt in de jaren zestig, zeventig en tachtig – kun je zien als de Europese Mustang. Hij was een sportcoupé voor het volk, met een spannend uiterlijk en iets minder spannende rijeigenschappen. Ford gaat de modelnaam nu hergebruiken.
We schrijven met opzet niet dat Ford het model gaat hergebruiken, want de Capri komt niet terug in zijn oude gedaante. Ford gaat simpelweg de naam gebruiken voor een nieuwe elektrische cross-over, net zoals het merk met de typeaanduiding Mustang deed.
Ford Capri op Volkswagen-basis
Volgens de Britse krant The Sun wordt de Capri het tweede Ford-model op het elektrische MEB-platform van Volkswagen. De eerste is de recent onthulde Explorer. Naar verwachting wordt de Capri begin volgend jaar onthuld.
Oude namen, geen retrodesign
Ford gaat oude namen hergebruiken voor toekomstige elektrische modellen, maar dat betekent niet dat die auto’s een retrodesign zullen krijgen, aldus hoofdontwerper Amko Leenarts.
“Het koperspubliek vindt het geweldig dat we klassieke namen in nieuwe segmenten gaan gebruiken”, zei Leenarts tegen het Britse Autocar. Hij blijft vaag over het waarom. “Die namen bieden een uniek perspectief dat niemand anders heeft.”
De Ford Bronco komt naar Nederland! Maar jullie gaan hem niet kopen…
‘Ford is saai’, zeiden klanten
“We hebben onderzoek gedaan naar hoe klanten tegen Ford aankijken”, gaat Leenarts verder. “Het deed mij pijn dat ze zeiden dat we saai zijn. Dus dacht ik: ‘Oké, we moeten nu met unieke designs komen, die ons duidelijk onderscheiden van de concurrentie.'”
Amerikaanse uitstraling
Daarom lijkt de nieuwe Explorer in niets op de Puma of de Kuga. Hij heeft een meer Amerikaanse uitstraling dan eerdere Europese Ford-SUV’s, met stijlelementen van de grote Explorer PHEV en zelfs van de F-150 Lightning.
Bijna 2 miljoen exemplaren
De oude Capri zullen we in de nieuwe niet terugzien. De eerste generatie kwam in 1969 op de markt en was meteen populair. Hij was gebaseerd op de Cortina en zou eerst Colt heten. Mitsubishi had echter al de rechten op die naam.
Net als de tweede en derde generatie Capri was het origineel leverbaar met een viercilindermotor of een V6. ‘The car you always promised yourself’, was de slogan die bij de Capri hoorde. In totaal zijn er bijna 2 miljoen exemplaren van de coupé geproduceerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Zuiniger dan fabrieksopgave? Het daadwerkelijke verbruik van de Ford Puma ST
-
Je raadt nooit hoeveel BPM je op de Ford Bronco betaalt!
-
Ford stopt met elektronische rijassistent die toch niemand gebruikt
-
Ford Mustang Mach-E duizenden euro’s goedkoper: nu met subsidie
-
Bij de vernieuwde Ford Puma draait het om het innerlijk
-
Waarom de Europese Ford Mustang meer dan 10 procent vermogen mist
-
Ruime occasion voor 10.000 euro: de Ford B-Max een goed idee?
-
Uw Garage: Tim moet kiezen tussen een Ford Mustang en een Taunus
-
De 5 belangrijkste dingen die veranderd zijn aan de Ford Kuga
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft