De finalisten voor de titel ‘Auto van het Jaar 2020’ zijn bekend. Uit een voorselectie van in totaal dertig auto’s maken de volgende modellen kans op de felbegeerde titel. We zetten ze voor je op een rij. Welke moet volgens jou winnen?

BMW 1 Serie (Advertorial)


BMW 1 Serie

Verloor zijn onderscheidende vermogen door de switch naar voorwielaandrijving. Desondanks een goed sturende hatchback met een uitgebalanceerd weggedrag en een ruimer interieur dan voorgaande edities. Echter, de hoge prijs is ten opzichte van de concurrentie moeilijk te rechtvaardigen. Niet de meest dynamische, ruimste of mooist gebouwde. Hinkt daardoor op meerdere gedachten.

Ford Puma video


Ford Puma

Bekende naam, totaal ander model. Maar de B-segment SUV stuurt in goede Ford-traditie wel erg lekker. Iets te licht, maar zijn strakke rijgedrag maakt hem een tamelijk uniek aanbod in de immens populaire klasse. Voorzien van milde hybridetechniek om het verbruik van de fijne driecilinder te drukken. De grote kofferbak moet de gemiddelde ruimte op de achterbank compenseren. De winnaar?

 

Peugeot 208

Aansprekende stilering, een laag gewicht, een fantasievol interieur, enthousiaste driecilinders en goede rijeigenschappen. Ruimte achterin en in de kofferbak tegenvallend in het B-segment. Vanaf tweede kwartaal 2020 is de e-208 leverbaar. Gaat veel stemmen krijgen, maar of het genoeg is?


Porsche Taycan

Onderscheidend door onder meer zijn 800 Volt-boordnet en 275 kW-snellaadcapaciteit. Geen auto die je voor het praktisch comfort koopt en er zijn elektrische auto’s die sneller sprinten en veel verder komen op een lading. Maar tot in detail wel de look en feel van een echte Porsche. Erg duur, maar ook zeer competent. Na de 928 de tweede Porsche die de titel wint?

Renault Clio

Zeer doorwrochte hatchback en beste Renault van het moment door overtuigende interieurkwaliteit. Het comfortabel onderstel en de lichte besturing zorgen voor een volwassen rijervaring. Komt ook als hybride. Kansrijk.

Tesla Model 3

De (soort van) betaalbare Tesla, zoals Elon Musk die had beloofd. Levert snelheid, range, goede laadinfrastructuur en stuurplezier. Een ijzersterk aanbod in ons huidige belastingklimaat. Daarom kiest leasend Nederland massaal voor de Model 3. De titelfavoriet?

Toyota Corolla

Knap vormgegeven C-segmenter die levert wat het gros van de middenklasse wil. Als stationwagen voldoende ruim en praktisch. Zuinigheid 2.0 Hybrid valt wat tegen, ruimte achterin de hatchback ook. Onderstel biedt een mooie mix van comfort en een vleugje dynamiek. Goede allrounder.

Niet bij de laatste zeven

De Mazda3 met zijn innovatieve Skyactiv-X motor haalde verrassend genoeg niet de laatste zeven. De nieuwe Volkswagen Golf is op het laatste moment doorgeschoven naar de verkiezing van volgend jaar, omdat hij te laat geïntroduceerd wordt en de jury hem daardoor niet op tijd kon testen.

Het vervolg

Medio februari 2020 komen de zestig internationale juryledenbij elkaar in het Franse Mortefontaine om uit de zeven finalisten de winnaar te destilleren. Die wordt vervolgens onthuld op de autosalon van Genève. Schrijf 2 maart 15.00 uur in de agenda. De Nederlandse juryleden zijn Gert Wisse (ANWB), Jaco Bijlsma (Autovisie) en Peter Hilhorst (De Telegraaf). Autovisie is een van de zeven organiserende titels van ‘Auto van het Jaar’-verkiezing.

Jaguar I-Pace


Winnaar vorig jaar

Vorig jaar kaapte de Jaguar i-Pace de titel voor de Alpine A110 weg. Daarmee was het na de Nissan Leaf in 2011 de tweede elektrische auto die de lauwerkrans van Car of theYear mocht dragen. En het is zeker niet de laatste EV die wint. De verkiezing startte in 1964 en toen won de Rover 2000.