De Dacia Manifesto is bedoeld voor echte viespeuken
Gooi er maar een emmer modder overheen. En dat smeltende ijsje? Dat leg je gewoon op het dashboard, tussen de hondenharen en de aangekoekte koffievlekken. Deze Dacia Manifesto maakt het allemaal niet uit. Hij is waterproof, zegt Dacia, dus je kunt er zonder zorgen de hogedrukspuit op zetten.
We wilden eerst schrijven dat de Dacia Manifesto waterdicht is, maar dat is niet zo. Kijk maar eens naar de foto’s. Als bestuurder (of passagier) zit je in de frisse buitenlucht, want ruiten heeft de Roemeense buggy niet. Waarom komt Dacia met zo’n avontuurlijk studiemodel? Nou, daar heeft het merk een reden voor die alleen door mannen met paarse broeken bedacht kan zijn.
Dacia Manifesto in paarse-broekentaal
We citeren: “Manifesto […] belichaamt de ambitie van het merk om zijn klanten te begeleiden in hun groeiende enthousiasme voor buitenactiviteiten en om voort te bouwen op de waarden en kwaliteit die ten grondslag liggen aan het succes van het Dacia-gamma.” En ademhalen, want op die lange zin volgt een aanvulling. De concept car is bedoeld voor specifieke taken, aldus Dacia, zoals onder meer het beschermen van de natuur.
Als automerk kun je natuurlijk niet simpelweg zeggen dat je een leuk, kek, gaaf studiemodel wilde maken. Nee, je moet dat verpakken in onzin, zoals: “Manifesto herdefinieert de essentie om een steeds eenvoudigere en authentiekere ervaring te bieden.” Die zin zegt niets. Helemaal niets. Maar goed, door naar de Manifesto zelf.
Een soort Workmate van Black & Decker
Hij is een buggy zonder deuren, ramen en voorruit. Een achterklep heeft-ie ook niet. Daar heeft Dacia een werkblad van gemaakt, een soort Workmate van Black & Decker, maar dan op wielen. “De inzittenden staan dicht bij de natuur”, staat er in het persbericht, “terwijl ze toch connected blijven met hun smartphone.” Ja, hallo! Gaan we naar de natuur, komen we nóg niet van die vermaledijde telefoon af …
Bring your Own Device, zo noemt Dacia de Manifesto-benadering. Daarmee bedoelt de fabrikant niet dat je zelf een biertap of een barbeque voor de worstjes moet meenemen, maar je telefoon. Die kun je makkelijk koppelen aan het dashboard en de boordcomputer. Apple Carplay of Android Auto dus. Een geinige gimmick is de enkele koplamp van de Manifesto, die uitneembaar is en kan worden gebruikt als zaklamp.
Waarom twee koplampen als één ook kan?
Grappig trouwens, Dacia stelt in zijn persinformatie de vraag: “Waarom twee [koplampen] als één volstaat voor voldoende verlichting?” Nou willen we niet al te wijsneuzerig overkomen, maar wij weten het antwoord daarop meteen. Twee koplampen zijn wettelijk verplicht! Maar niet voor concept cars die nooit het productiestadium zullen bereiken, uiteraard.
Overigens meldt Dacia het niet concreet, maar tussen de regels door lezen we dat de vierwielaangedreven Manifesto volledig elektrisch is. Verder is hij deels opgebouwd uit gerecyclede materialen en dubbelt de afneembare stoelbekleding als slaapzak. Andere innovaties zijn banden zonder lucht (gaan net zo lang mee als de auto, zegt Dacia) en een uitneembare batterij. Kun je zo’n muggenlamp op aansluiten als je in de beschermde natuur wordt lekgestoken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is er nieuw aan de goedkoopste elektrische auto van Nederland
-
De vernieuwde Dacia Jogger en Sandero ruiken jouw alcoholadem
-
Dit is hoe duur je de goedkoopste elektrische auto kan maken
-
De nieuwe Dacia Duster is een budget mini-Hummer
-
Is deze Dacia Jogger camper slaapverwekkend genoeg?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland