Remco Slump
Remco Slump Nieuws 30 sep 2022
Leestijd: 3 minuten

De Citroën Oli is net je moeder, die zegt: “Nou is het genoeg geweest!”

Mocht je vinden dat de Citroën Oli knorrig uit zijn koplampen kijkt, dat klopt. Als het Franse wagentje een vuist had, zou hij ermee op tafel slaan. Hij is boos, zo lezen we in het bijbehorende persbericht, waarin-ie zegt: “Genoeg!”

En dan bedoelt de Oli niet dat jij genoeg hagelslag op je brood hebt, of dat je genoeg achter de PlayStation hebt gezeten, maar dat het afgelopen moet zijn met het zwaarder, complexer en duurder worden van auto’s. De Oli gaat terug naar de basis.

Citroën Oli gaat tegen de trend in

In de persinformatie over de Oli schrijft Citroën alle frustraties van zich af. “In plaats van een ‘paleis op wielen’, dat 2500 kilo weegt en is volgehangen met schermen en gadgets, wat de huidige trend is in de auto-industrie, is de Oli een concept dat bewijst dat met alleen de dingen die klanten echt nodig hebben en willen, voldaan kan worden aan de maatschappelijke behoefte aan goedkope, emissievrije mobiliteit.” Die zin is veel te lang, maar we begrijpen wat Citroën bedoelt.

Exclusief: eerste test met elektrisch stadsautootje Citroën Ami

“Een typische gezinsauto uit het midden van de jaren zeventig woog ongeveer 800 kilo en was 3,7 meter lang”, gaat het merk verder. “Tegenwoordig is dat meer dan 1200 kilo en minstens 4,3 meter. Sommige gezinsauto’s wegen zelfs meer dan 2500 kilo. […] Als de trend zich voortzet en we onze auto’s 95 procent van de dag laten staan en 80 procent van onze ritten alléén afleggen, dan wordt het conflict tussen de noodzaak om onze planeet te beschermen en de behoefte aan duurzame, geëlektrificeerde mobiliteit niet gemakkelijk opgelost.”

Streefgewicht van slechts 1000 kilogram

Hear hear, Citroën. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar hoe gaat de Oli dat oplossen? Ten eerste heeft Citroën zijn studiemodel opgebouwd uit zo min mogelijk onderdelen. Een voorbeeld: de stoelen van de Oli hebben 80 procent minder onderdelen dan conventionele stoelen.

(Afbeelding: Citroën)

Ten tweede gaat Citroën met de trend mee om steeds meer gerecyclede materialen te gebruiken. Ten derde heeft de Oli een streefgewicht van 1000 kilo. Daardoor heeft-ie maar een 40 kWh-batterij nodig om een actieradius van 400 kilometer te halen.

Citroën Oli
(Afbeelding: Citroën)

Zijn top is begrensd op 110 km/h voor een zo laag mogelijk verbruik (doel: 10 kWh/100 km). Het opladen van de batterij van 20 procent laadniveau naar 80 procent duurt ongeveer 23 minuten. Daarbij kan de Oli stroom terugleveren aan het net of buitenshuis elektrische apparaten van stroom voorzien. Een elektrische barbeque bijvoorbeeld of een koelkastje op de camping.

Citroën heeft een nieuw logo! En het is een … paasei?

Mini-pick-up zonder infotainmentscherm

De Citroën Oli is 4,2 meter lang, 1,90 meter breed en 1,65 meter hoog. Zijn carrosseriedelen zijn 50 procent lichter dan stalen panelen en gemaakt van gerecycled golfkarton, glasvezel en polyurethaanhars. De ramen van de Oli zijn bewust laag gehouden, zodat de zon de cabine minder warm maakt en de airco dus minder hard hoeft te werken.

Oli
(Afbeelding: Citroën)

Je ziet het op het eerste gezicht niet, maar de compacte Citroën is een soort mini-pick-up met een grote, vlakke laadvloer. Een groot infotainmentdisplay heeft de Oli niet. Er is alleen een houder voor een smartphone, die kan worden gekoppeld aan de auto.

Oli
(Afbeelding: Citroën)
Oli
(Afbeelding: Citroën)
Oli
(Afbeelding: Citroën)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.