Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar voeren? Vandaag: de cabrio moet worden gered.

Cabrio onder 10K-44

Het was  vorige week een cijfertje verstopt in de persbriefing over de aanstaande Autorai. Weinigen sloegen erop aan, maar daar was wel reden toe. Waar ik het over heb? Over de dramatische verkoopcijfers van nieuwe cabrio's. Volgens de RAI-vereniging van autoimporteurs waren het er nog geen tweeduizend. De grafiek waarmee de cijfers werden gevisualiseerd ziet er uit als het hellingprofiel van een zwarte piste.

Natuurlijk moeten cabrio's zware klappen hebben gekregen door de crisis. Velen worden gereden als tweede of misschien wel derde auto en dan is het logisch om die niet te vervangen of zelfs de deur uit te doen in tijden van economische malaise. Maar tegelijkertijd zijn verkopen van topmerken als Bentley, Porsche en Ferrari nog nooit zo goed geweest. Dus er lijkt meer aan de hand te zijn. Is de autokoper wellicht een beetje cabriomoe geworden?

Voor het Autovisie magazine dat in de winkel zal liggen tijdens dezelfde AutoRAI ging ik vorige week met fotograaf Martijn Bravenboer en collega's Mike Steenbakkers en Jerome Wassenaar op pad met drie betaalbare cabrio's. Auto's van tien mille of minder die ondanks hun leeftijd van minimaal tien jaar dat unieke luxe gevoel  geven dat alleen rijden zonder dak je kan bezorgen. De beleving van niet afgezonderd in een airco cocon zitten, maar juist met je hoofd in het zonnetje terwijl je de koeienpoep ruikt en de broedende kieviten in de wei kan horen fluiten. Dat mag toch niet verloren gaan?

Of bent u het helemaal met me oneens? Is een cabrio volstrekt achterhaald en kan je als liefhebber beter je geld steken in een coupé? Die meestal strakker rijdt en met dezelfde motorisering vaak goedkoper is. Praat mee!