Redux Leightbau heeft ‘cojones’, zoals ze dat in het Spaans zeggen. Het Britse bedrijf beweert een E30 M3 te ontwikkelen “zoals BMW dat had moeten doen”: lichtgewicht en extreem. Heiligschennis?

redux-6


Negen exemplaren moeten er komen van de zogenoemde Redux E30 M3 Leichtbau Prototype, een soort E30 M3 CSL. Allemaal worden ze opgebouwd naar de specificaties van kopers, die daartoe wel een donor-M3 moeten aanleveren.

Vervolgens wordt de 2,3 liter viercilinder opgeboord tot 2,5 liter en krijgt de motor andere zuigers, kleppen en nokken. Daarbij komen er een nieuwe nokkenas, een gewijzigd uitlaatspruitstuk en een opgewaardeerd motormanagement in. Wie genoeg betaalt, kan zelfs een turboblok in de BMW laten lepelen.

Daarbij moet de vijfversnellingsbak van de originele M3 wijken voor een exemplaar met zes verzetten, die de aandrijfkrachten (hoeveel pk de Redux E30 M3 Leightbau Protype krijgt, is niet bekend) via een carbon aandrijfas en een sperdifferentieel naar de achterwielen stuurt.

"Wie genoeg betaalt, kan zelfs een turboblok in de M3 laten lepelen"

Het onderstel ontsnapt ook niet aan de verbeterdrift van Redux. De firma voorziet de M3 van een voor- en achterwielophanging, die ook gebruikt werd in de Groep A-raceklasse. Remmen doet de wagen met schijven en klauwen van AP Racing.

Volgens Redux wordt er op alle gebieden waar dat mogelijk is gewicht bespaard. Zo krijgt de BMW magnesium wielen en een carrosserie van koolstofvezel. Die laatste wordt subtiel anders dan die van de originele M3, onder meer omdat de spoorbreedte is toegenomen.

Als er voldoende interesse is voor de Leichtbau Prototype, dan wil Redux na de eerste negen stuks nog eenentwintig exemplaren meer bouwen om volgend jaar de dertigste verjaardag van de BMW M3 te vieren. Wat de auto’s gaan kosten, hangt helemaal af van de wensen van hun kopers, maar ze zullen absoluut niet goedkoop zijn.

Fotocredit: Redux Leightbau