Autovisie
Autovisie Nieuws 8 mrt 2021

De ándere, nieuwe F1 Safety Car: Aston Martin Vantage

Voor het eerst sinds 1996 zal bij de openingswedstrijd van het nieuwe Formule 1-seizoen geen Mercedes-Benz het startveld begeleiden. Op de grid van het circuit in Bahrain staat – als de wedstrijd doorgaat – een Aston Martin als Safety Car voor het startveld. Ook de Medical Car is een Aston Martin, de DBX om precies te zijn.

Dat de Formule 1 een commercieel circus is, is geen geheim. Dat verklaart waarom er een nieuwe Safety Car en Medical Car voor het seizoen 2021 aantreden. Als F1 Safety Car zet de Engelse autobouwer de Vantage in. Uit het leveringsprogramma van het legendarische merk is dat de sportwagen. Geen onlogische keuze. Daarnaast is de Vantage ook het beoogde volumemodel, terwijl het ook de voordeligste Aston Martin is. De afzet van de sportcoupé kan wel een boost gebruiken, al zijn de verkoopaantallen van de sportwagen inmiddels aan het stijgen.

De vernieuwde F1 Safety Car: Mercedes-AMG GT-R

Uit de startblokken

Het is te hopen dat de Aston Martin Vantage tijdens de races niet moeilijk uit de startblokken komt, zoals-ie commercieel dus wel deed. De fabrikant zet de coupé in. Hij is voorzien van een 4,0-liter V8-motor, maar voor deze zware taak onder handen genomen. De Engelsen halen 25 pk meer uit de achtcilinders van de F1 Safety Car dan het voor de productieversie doet. Het maximum vermogen ligt nu op 535 pk.

Mercedes-invloed

De F1 Safety Car en de Medical Car waren sinds 1996 het domein van Mercedes-Benz. Aston Martin verdringt aandeelhouder Mercedes-Benz niet helemaal. De twee merken werken samen en verdelen het seizoen in twee gelijke stukken. Aston Martin trapt af, daarna keert Mercedes-Benz op de baan terug. Vervolgens is het weer de beurt aan de Engelsen, enzovoort. Deze commerciële actie past uiteraard in de geldbeluste F1-organisatie.

Maar ook Aston Martin ziet de meerwaarde van een dergelijke actie. Het moet hard werken aan zijn naamsbekendheid en de verkoopcijfers moeten van de nog redelijke verse eigenaren – inclusief Mercedes-AMG Petronas F1-teamchef Toto Wolff – omhoog, zodat de waarde van het autobedrijf stijgt. Dat Mercedes Aston Martin toelaat, mag logisch zijn. Niet alleen vanwege het aandeel dat Toto Wolff in het bedrijf heeft, Mercedes-Benz vergroot zijn deelneming tot 20%, de topman van Aston Martin is voormalig AMG-chef Tobias Moers en Aston Martin maakt gebruik van AMG’s elektronicasystemen en V8- en (in de toekomst) V6-motoren.

Aston Martin Racing Green

De Vantage treedt aan in de beroemde groene Aston Martin-kleur (Aston Martin Racing Green). Anders dus dan de inmiddels in Ferrari-rood gespoten AMG’s. Op het dak staat uiteraard de lichtbalk, achter is een Safety Car-bord aangebracht en voor een betere wegligging monteert Aston Martin achterop de coupé een spoiler. Uiteraard ontbreekt het FIA-veiligheidspakket niet, bestaande uit kuipstoelen, harnasgordels, rolkooi en brandblusser. Ook toegevoegd zijn een achteruitkijkcamera, schermen voor live-registratie van de race en een binnenspiegel voor de passagier. Toch is de Vantage als FIA Safety Car lichter dan de versie voor de consumenten. De fabrikant heeft 60 kg aan gewicht weten te lozen. En dat terwijl er ook technische aanpassingen moesten worden doorgevoerd, als stijvere veren en dempers, een extra koelsysteem en aangepaste besturing.

DBX rijdt ook mee

Tegelijk met de inzet van de Vantage verschijnt ook een Aston Martin DBX in het wagenpark van de FIA. De DBX mag zich Medical Car noemen. De SUV beschikt over dezelfde AMG-motor als de Vantage, zij het met technische aanpassingen goed voor 550 pk.

Het eerste optreden staat gepland voor het raceweekeinde van 27 en 28 maart. De twee auto’s zijn al aanwezig tijdens de drie testdagen op 12, 13 en 14 maart in Bahrain, waar ook de openingsrace wordt gehouden