De allerlaatste Ferrari Enzo gaat opnieuw onder de hamer
Slechts 399 stuks bouwde Ferrari van zijn supercar Enzo, voordat het besloot om een 400e exemplaar voor Paus Johannes Paulus II te vervaardigen. Die auto werd destijds door Ferrari geschonken om vervolgens te worden geveild voor een goed doel. Nu gaat de sportwagen opnieuw onder de hamer.
Later deze maand tijdens de Monterey Car Week in Californië kunnen liefhebbers van de Ferrari Enzo een gokje wagen het aller-, allerlaatste exemplaar van de Italiaanse sportwagen te kopen. De fan moet er wel miljoenen voor over hebben, want de waardes van de Enzo’s stijgen momenteel enorm. De prijzen leggen al tegen de drie miljoen euro en het prijskaartje van de allerlaatste Enzo bedroeg eerder al meer dan zes miljoen euro. Dat was overigens in 2015 en ook toen bracht RM Sotheby’s de auto onder de hamer.
De Ferrari Enzo met chassisnummer 141920 werd in opdracht van de toenmalige Ferrari-topman Luca di Montezemolo gebouwd. Hij schonk de auto aan de toenmalige Paus. Di Montezemolo configureerde de sportcoupé, vernoemd naar de grondlegger van het legendarische sportwagenmerk, met een achterspoiler van carbon fiber, dashboard en stuurwiel in Nero-leder afgewerkt, in de carrosseriekleur Rosso Scuderia en met zogeheten Daytona-stoelen. Als finishing touch schreef de Ferrari-baas: “Questa Enzo unica nella storia della Ferrari quale segno della solidarietà per chi soffre ispirata da un Grande Papa, Giovanni Paolo II”. Vertaald: “Deze unieke Enzo in de geschiedenis van Ferrari als teken van solidariteit voor degenen die lijden, geïnspireerd door een grote paus, Johannes Paulus II”.
Koper grote winnaar
De opbrengst van de eerste veiling kwam ten goede aan de slachtoffers van de zeer zware zeebeving in de Indische Oceaan op Tweede Kerstdag 2004. De Enzo ging op 29 maart 2005 in productie en zag drie maanden later het levenslicht. De veiling had kort daarna plaats. De laatste Enzo leverde een bedrag van 950.000 euro op, omgerekend $ 1,1 miljoen destijds. De grote winnaar van de veiling was de koper, die buiten de fiscale voordelen van de donatie met de wederverkoop veel meer geld binnen harkte dan dat hij voor de slachtoffers van de ramp overhad.
Of de latere eigenaar van de 400e Enzo net zo’n grote winst maakt als de eerste koper, is nog de vraag. Dat is pas later deze maand bekend. De financiële stap zal in ieder geval groter zijn dan het aantal kilometers dat de sportcoupé in de afgelopen zeven jaar heeft afgelegd. De kilometerteller vermeldt slechts 2 extra kilometers. Hij staat nu op 180 km.
De Ferrari Enzo, die officieel Enzo Ferrari heet, werd in 2002 aangekondigd. De Italiaanse sportwagenbouwer kondigde aan er slechts 349 te maken. Onder druk van teleurgestelde klanten verhoogde het merk nog voor de productiestart de oplage tot 399 exemplaren, al zijn er geruchten dat Ferrari meer exemplaren in omloop bracht. Met de auto van de Paus erbij staat het gecommuniceerde productievolume op 400 eenheden.
Sjoerds Weetjes 280
Wil je echt alles over de Enzo Ferrari weten, kijk dan deze exclusieve aflevering van Sjoerds Weetjes en weet waarom autoliefhebbers Autovisie volgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Politie ruilt Audi A6 in voor nieuwe dikke diesel met flink prijskaartje
-
Populairste auto van Nederland ziet er nu totaal anders uit
-
In deze gemeentes kruipen ze het vaakst met drank op achter het stuur
-
Citroën-topman tegen Autovisie: ‘Wij werken niet aan een nieuwe Eend!’
-
Nvidia: ‘Zelfrijdende auto’s komen nog lang niet, wat Tesla ook beweert’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Maybach van Huawei: dit is de Maextro S800
-
Duurtest Microlino 45 km/h: per ongeluk op de autoweg
-
Polestar geheimzinnig over uitstellen 6, maar de reden laat zich raden
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe Opel Grandland in Nederland