Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 18 mei 2021

De Abarth 1000 SP one-off: een op de 4C gebaseerde wedergeboorte

Abarth heeft de klassieke 1000 SP uit 1966 nieuw leven ingeblazen door met een unieke, one-off versie te komen van de sportauto. Hoewel de auto er qua uiterlijk wel wat anders uitziet, is het stiekem onderhuids een Alfa Romeo 4C.

Hoe een design uit 1966 in 2021 terug tot leven kwam

Deze nieuwe 1000 SP heeft nogal een lange geschiedenis en heeft – hoe gek dat ook klinkt – drie oorsprongsverhalen. De eerste dateert, logischerwijs, van 1966. De geboorte van de 1000 SP. Na de Alfa Romeo Abarth 1000 Bertone en de aanstelling van Mario Colucci als de technisch directeur van het merk met de schorpioen als logo, gaf Carlo Abarth de man in Milaan de opdracht om aan een ambitieus project te werken: de Abarth 1000 SP. SP staat hier voor Sport Prototipo, een auto die enkel bedoeld was voor races.

Er werden er slechts een paar van gemaakt. Het was een echte ‘spider’, licht en krachtig met simpele, gestroomlijnde vormen. Met deze auto boekten het fabrieksteam en ook klantenteams verschillende successen in de racerij, waaronder de 500 kilometer van de Nürburgring in september 1966. De naam Abarth kreeg zo een flinke boost.

Voor het tweede oorsprongsverhaal slaan we flink wat jaren over. We praten namelijk over 2009, wanneer Alfa Romeo en Abarth hun banden weer terugvinden. Na de release van de Fiat 500 en 500 Abarth, het sportievere broertje van de compacte Italiaanse auto, keken de twee bedrijven naar mogelijkheden om het merk Abarth weer wat uit te breiden. Dat deden ze bij het Fiat & Abarth Style Centre, waar Roberto Giolito de leiding had.

Er werden meerdere ideeën overwogen, waaronder een herinterpretatie van de Abarth 1000 SP. Het concept van de lichtgewicht auto met in verhouding veel vermogen was in ieder geval iets waar ze mee aan de slag wilden, maar ze besloten twee verschillende paden te bewandelen. Het eerste was de 1000 SP, die nog een lange tijd niet van de grond kwam, en de 4C, die inmiddels al enkele jaren op de markt is. In 2021 kreeg het broertje van de 4C eindelijk weer wat vorm.

 

De wedergeboorte van de 1000 SP…of 4C?

Dat leidt tot het derde en laatste deel van het verhaal: de wedergeboorte van de Abarth 1000 SP in 2021. De auto is volledig gebaseerd op haar voorganger uit 1966, inmiddels precies 55 jaar oud dus. De vakmannen hebben zich gericht op het behouden van de herkenbare, simplistische vormgeving om zo de continuïteit tussen de sportwagen uit de jaren 60 en de conceptauto van 55 jaar later te behouden. Ze hebben voortgeborduurd op de schetsen uit 2009.

Het mag geen verrassing heten dat de auto wel wat overeenkomsten heeft met de 4C, die dus in 2009 nog tegelijkertijd op de tekentafel lag. Zo heeft de 1000 SP net als de 4C een hybride frame: de monocoque is gemaakt van koolstofvezel, het front van aluminium. De nieuwe 1000 SP is ook aanzienlijk groter dan het origineel en het is, ondanks de metamorfose, heel herkenbaar een Alfa Romeo 4C.

Ook de motor is identiek: een 1750 TBi viercilinder turbo. Qua pk’s is er dan ook geen verschil: dat ligt in beide auto’s op 240 pk. De topsnelheid van de 1000 SP zou boven de 250 km/u liggen, net als – je raadt het al – de 4C. Het leeggewicht is met 1074 kilogram redelijk vergelijkbaar met de 4C, al is de 1000 SP iets zwaarder: het leeggewicht van de 4C is namelijk 974 kilo. 

One-off

Voorlopig is er slechts één van de nieuwe 1000 SP’s gemaakt. Of Abarth er meer zal maken is nog niet bekend, dus voor nu blijft het enkel een one-off.