14 augustus is de sterfdag van Enzo Ferrari, de grote man achter het sportwagenmerk met het steigerende paard. Wat zijn dé vijf wetenswaardigheden over Ferrari uit de afgelopen 28 jaar die de oprichter zou moeten weten?

Enzo Ferrari


Michael Schumacher

Ferrari begon ooit als een puur racemerk. Niet voor niets startte Enzo Ferrari ooit de verkoop van straatauto's om zijn autosportactiviteiten te kunnen betalen. Toch waren met name de Formule 1-prestaties niet altijd om over naar huis te schrijven. In 1988 was er al vijf jaar geen kampioenschap meer gewonnen - al zegevierde Gerhard Berger dat seizoen nota bene in Italië, enkele weken na de dood van Il Commendatore.

Michael Schumacher


Hoe anders verliep het een decennium later, toen Scuderia Ferrari Michael Schumacher had binnengehaald. Het resultaat: zes constructeurstitels op rij en vijf rijderskampioenschappen op naam van de sneller Duitser. Zo'n aaneenschakeling van succes werd zelfs tijdens het leven van Enzo Ferrari niet behaald - toen werd 'slechts' drie jaar op rij de wereldtitel gewonnen.

Vierwielaandrijving

In 2011 onthulde Ferrari een voor het merk revolutionaire auto: als opvolger van de 612 Scaglietti beschikte de Ferrari FF namelijk over vierwielaandrijving. Dankzij de ingenieuze 4RM-techniek met een 'extra' kleine versnellingsbak bleef het gewicht desondanks behoorlijk laag. De enige vierwielaandrijver van Ferrari in de tijd van de oprichter was de 408, een studiemodel dat feitelijk een zeer vroege versie van 4RM bevatte.

Ferrari FF


Hybride

Dat auto's met zijn naam ooit (mede) door middel van elektriciteit en een elektromotor aangedreven zou kunnen worden, had Enzo nooit kunnen bevatten. Toch gebeurde het, in de gedaante van de LaFerrari - nota bene de opvolger van de naar hem vernoemde Enzo.

BEKIJK: OP DE VUIST: FERRARI LAFERRARI, MCLAREN P1 EN PORSCHE 918 SPYDER

Toch is de stap tussen deze twee supercars niet ongelofelijk groot. Beide auto's zijn gemaakt met (voor hun eigen tijd) 'state of the art techniek', afkomstig uit de Formule 1. Bovendien wordt de LaFerrari, net als de Enzo, hoofdzakelijk aangedreven door een hoogtoerige, krachtige V12 en zorgt de elektromotor eigenlijk vooral voor een hoop ondersteuning.

LaFerrari


Om nog maar te zwijgen over andere technische hoogstandjes, zoals allerlei elektronische hulpmiddelen en geavanceerde aerodynamica, waar beide auto's over beschikken. Terwijl Enzo juist dat soort 'hulpmiddelen' ooit afdeed als smoesjes voor fabrikanten die niet zulke goede motoren konden bouwen als zijn merk.

Turbo

Juist in de jaren tachtig drong de turbomotor ook bij Ferrari door: onder de leiderschap van Enzo werden onder meer de inferieure 208, de veel meer memorabele 288 en de legendarische F40 ontwikkeld - de laatste auto waarvan hij de totstandkoming nog kon meemaken. Daarna werd de turbotechniek in Maranello ver weg opgeborgen, om pas zeer recent weer voor de dag gehaald te worden - in de Ferrari California T.

Ferrari California T


Commercie

Waar Enzo misschien nog wel het meest van zou staan te kijken, is de commercialisering van zijn merk anno 2016. Vooropgesteld gekoppeld aan de topjaren die Ferrari nu beleeft: afgelopen jaar werden er maar liefst 7.664 nieuwe auto's verkocht, dit jaar moet de 8.000 voor het eerst aangetikt worden. In 1987 haalde het Italiaanse merk de 4.000 nog niet eens.

Ferrari World


Daarnaast heeft de merchandising van het merk een enorm prominente rol gekregen: met schaalmodellen, petjes en andere artikelen wordt grof geld verdiend. En dan is er nog het Ferrari-themapark dat in de Verenigde Arabische Emiraten is neergelegd. Of Enzo daar gelukkig van zou worden, vragen we ons af. Anderzijds: de Formule 1-activiteiten kunnen er gemakkelijk van betaald worden.