Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 jun 2021
Leestijd: 2 minuten

David Beckham gaat klassiek én elektrisch

De toekomst van David Beckham ligt (deels) bij elektrische klassiekers, zo lijkt het. Deze week heeft hij zich namelijk voor 10% ingekocht bij het Britse Lunaz.

Dat kondigt de start-up vandaag aan. De oud-topvoetballer van onder meer Manchester United en Real Madrid gaat investeren in de Britse partij, waardoor het bedrijf zich verder kan ontwikkelen. Zo is het van plan om in 2024 zo’n 500 hooggekwalificeerde banen te creëren. “Lunaz vertegenwoordigt het allerbeste van Britse vindingrijkheid, op het gebied van zowel technologie en design”, laat Beckham weten. “De restauratie en elektrificatie van de mooiste klassieke auto’s spreken me enorm aan. David Lorenz (de oprichter van Lunaz, red.) en zijn team van ingenieurs bouwen iets heel bijzonders en ik kijk ernaar uit om deel uit te maken van hun groei.”

De zaken gaan goed voor Lunaz, dus. Dat is overigens niet iets van dit moment, want het bedrijf kent al langere tijd successen. Hoewel het pas in 2019 werd opgericht, kondigde het vorig jaar al uitbreidingen aan. Lunaz breidde zijn portfolio flink uit, maar gaf ook al aan een nieuwe en veel grotere productiefaciliteit te bouwen.

Volledig elektrische Rolls-Royces van Lunaz klaar voor productie

Wie of wat is Lunaz?

Mogelijk heb je nog nooit van Lunaz gehoord. Het bedrijf is gevestigd nabij het circuit van Silverstone en restaureert én elektrificeert luxe Britse klassiekers. De naam Lunaz is afgeleid van de naam Luna, zoals de dochter van oprichter David Lorenz heet. “Het zou een tragedie zijn als mijn dochter straks geen toegang heeft tot bijvoorbeeld een Mercedes-Benz 190SL als ze haar rijbewijs haalt”, zo sprak Lorenz bij de oprichting van zijn bedrijf. Hij doelde daarmee op de steeds strengere eisen rondom milieu en emissies en de mogelijke ban op klassieke auto’s met een oude verbrandingsmotor.

David Beckham naast David Lorenz.

Het verhaal van Lunaz begon in 2019 met een prachtige Jaguar XK120, maar inmiddels houdt het zich ook bezig met klassieke Rolls-Royces, Bentleys en Range Rovers. Elke auto wordt volledig gestript en door de 3D-scanner gehaald, om de basisstructuur van de auto weer zo goed en zo niet beter als nieuw te maken. Daarna maakt Lunaz het onderstel en de carrosserie klaar voor een (modulaire) elektrische aandrijflijn, die volledig door het bedrijf zelf is ontwikkeld. Het team dat dat doet, bestaat uit dames en heren die in het verleden bij Aston Martin, Ferrari, Bentley, Rolls-Royce, McLaren en in de Formule 1 hebben gewerkt.

Prijzen

Overigens is zo’n door Lunaz omgebouwde klassieker niet voor iedereen weggelegd, maar dat had je waarschijnlijk al verwacht. Een omgebouwde Rolls-Royce Silver Cloud kost net geen vier ton, terwijl een Phantom V ruim 550.000 euro kost. Dat is wel een all-in prijs, want een donorauto wordt voor dat bedrag ook door de Britse fabrikant geleverd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.