Daimler en Bosch testen autonoom rijden in San José
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdaimler-bosch-urban-san-jose-mercedes-benz-s-klasse-1.jpg)
Daimler en Bosch bundelen de krachten om verregaand en volledig geautomatiseerd rijden (Level 4/5) verder te ontwikkelen. De testlocatie wordt San José, gelegen op de zuidelijke oever van San Francisco Bay in Silicon Valley.
On-demand chauffeursservice
San José is de op twee na grootste stad in Californië meer dan één miljoen inwoners. De stad wordt het toneel voor tests met een on-demand chauffeursservice (ride-hailing) die recent werd aangekondigd door Daimler en Bosch. De tests gaan informatie verschaffen over de wijze waarop volledig geautomatiseerde en bestuurderloze auto’s kunnen worden geïntegreerd in een multimodaal mobiliteitsnetwerk. In de pilot heeft een geselecteerde gebruikersgroep de kans een zelfrijdende auto, met aan boord een bestuurder die bij problemen kan ingrijpen, naar een oppiklocatie te laten komen en vervolgens automatisch naar de bestemming te rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdaimler-bosch-urban-san-jose-mercedes-benz-s-klasse-2.jpg)
Gebruikersgroep
Daimler en Bosch gaan met geautomatiseerde Mercedes-Benz S-Klasses de service aanbieden aan een geselecteerde gebruikersgroep in het testgebied langs de verkeersader San Carlos Street/Stevens Creek Boulevard tussen het stadscentrum en West-San José. Hier zal de bevolking naar verwachting met 40 procent groeien, alleen al in de komende twee decennia.
Toekomstige mobiliteitsbehoeften
“Het pilotproject is een kans om te ontdekken hoe autonoom rijdende auto’s ons kunnen helpen om beter in te spelen op toekomstige mobiliteitsbehoeften”, stelt Sam Liccardo, burgemeester van San José. “We moeten met nieuwe oplossingen komen op het gebied van stedelijke mobiliteit”, zegt dr. Stephan Hönle, Senior Vice President van de business unit Automated Driving bij Robert Bosch GmbH. “Geautomatiseerd rijden helpt ons om met een totaalpakket te komen voor toekomstig stedelijk vervoer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rooie oortjes! Passagiers doen hele stoute dingen in autonome robotaxi’s
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten