Dacia Spring nu ook als dikkere ‘GTI’
De tijd dat fabrikanten nog sportievere versies van compacte auto’s maakten, lijkt zo goed als voorbij. Of toch niet? Dacia trekt het doek van een sportievere Spring met een stoerdere naam!
Maak kennis met de Dacia Spring Extreme! Dat kan natuurlijk maar één ding betekenen en dat is dat de goedkoopste elektrische auto van het land ruiger is geworden.
44 procent sterker!
Wie kijkt naar de feiten, kan dat echter al snel tegenspreken. Laten we de upgrade ten opzichte van de reguliere versie dan ook relatief bekijken. Waar de normale Dacia Spring een vermogen van 45 pk heeft, is deze Extreme ruim 44 procent sterker. Dat is, relatief gezien, een flinke vermogenstoename. Vergeet alleen niet dat de Spring Extreme daardoor nog altijd maar 65 pk heeft.
Door dat hogere vermogen neemt het bereik van de Spring wel iets af, al valt het mee. Door een nieuwe transmissie is deze Extreme slechts een beetje minder efficiënt dan het reguliere model. Waar de versie met 45 pk 230 kilometer ver komt volgens WLTP, bedraagt het bereik van de Extreme 220 kilometer.
Terreinlook
Deze Dacia Spring Extreme krijgt natuurlijk ook een andere aankleding. Die is extremer, volgens Dacia, om het model een terreinlook te geven. Een aantal accenten is uitgevoerd in de tint Copper Brown, terwijl de rest van het exterieur is aangekleed met striping en andere stickers. Die tint Copper Brown keert ook terug in het interieur, bijvoorbeeld in de stikels en op de deurpanelen. Deze Extreme-uitvoering vervangt overigens de Experssion-uitvoering.
De Nederlandse importeur plakt ook al een prijs op deze Dacia Spring Extreme. De verkoop start immers aankomende maandag al. Wie graag de sterkere variant van de Spring wil, dient minstens 23.400 euro mee te nemen naar de showroom. De reguliere Essential, met 45 pk, kost minstens 21.750 euro. In 2022 gingen ruim 1400 Nederlanders voor die versie. Dat zorgde ervoor dat 1 van elke 4 verkochte Dacia’s in Nederland een Spring was.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder