Dit is de daadwerkelijke actieradius en laadsnelheid van de Smart #1
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de Smart #1.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.
Smart #1 versus Volkswagen ID.3
In Autovisie nummer 16 vergelijkt de redactie de Smart #1 met de Volkswagen ID.3, twee volledig elektrische auto’s. Beide hebben ze op papier een actieradius van meer dan 400 kilometer. Lees hier hoe de Volkswagen ID.3 presteerde.
De daadwerkelijke actieradius van de Smart #1
We reden de Smart #1 Pro Plus met een accupakket dat een nettocapaciteit heeft van 62 kWh. De brutocapaciteit bedraagt 66 kWh. De NMC-accu gaat volgens de WLTP-meetmethode 420 kilometer mee als hij volledig opgeladen is. Tijdens de testronde, met perfecte temperaturen voor elektrische auto’s, was de gemeten actieradius 386 kilometer. Hoewel dit iets minder is dan opgeven. Is 34 kilometer afwijking niet erg slecht, in vergelijking met veel elektrische auto’s.
Smart geeft voor de #1 een verbruik op van 17,4 kWh per 100 kilometer. Het gemeten verbruik is zelfs lager dan dat: 17,1 kWh per 100 kilometer.
Waarom we dan toch minder actieradius op de teller hebben, leggen ze bij Smart uit door te zeggen dat de cijfers van de actieradius de gunstigste zijn en het WLTP-verbruik op een andere manier is berekend, inclusief laadverliezen.
Laadsnelheid
Smart belooft voor de #1 een laadsnelheid van 150 kW. In praktijk haalden we 158 kW. Dit betekent dat het accupercentage in 25 minuten van 10 naar 80 procent schoot.
WLTP-verbruik gemiddeld | 17,4 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 17,1 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 420 km |
Gemeten actieradius | 386 km |
Laadtijd 10-80% | < 30 min. |
Gemeten Laadtijd 10 – 80% | 25 min. |
Maximale gemeten laadsnelheid | 158kW |
Brandveiligheid, grondstoffen en opladen: Verschil accu’s elektrische auto’s uitgelegd
Lees ook:
Ook interessant
-
Smart brengt mogelijk zijn allerleukste model terug
-
Dit is de Smart #1 Brabus Brabus
-
Deze onbegrepen ‘Nederlandse’ occasion is een koopje
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Deze Autobahn-EV heeft hogesnelheidsvrees
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt