Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BMW iX1
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FLexus-450-vs-BMW-X1-80-van-100-1.jpg)
Elektrische auto’s verbruiken doorgaans meer dan de fabrikanten opgeven. Het resultaat is een minder goede actieradius dan je wellicht verwacht. Ditmaal testen we het rijbereik van de BMW iX1.
Het verschil in de opgegeven WLTP-range en daadwerkelijke actieradius is bij sommige auto’s groot. Om deze reden test Autovisie het echte gemiddelde rijbereik in praktijk met airco en radio aan. Zo weet jij beter hoever je echt met een EV komt.
Test met de BMW iX1
Autovisie ging voor een dubbeltest op pad met de BMW iX1 en de Lexus RZ en deed de welbekende normronde. De opgegeven actieradius van de BMW is een nuttige 440 kilometer. Maar wat blijft daar in praktijk van over?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FLexus-450-vs-BMW-X1-100-van-100.jpg)
We reden de BMW iX1 xDrive30, wat momenteel de enig leverbare variant is. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat het aanbod op termijn in beide richtingen wordt uitgebreid. De ’30’ heeft op elke as een elektromotor met 190 pk en 247 Nm, die samen maximaal 313 pk en 494 Nm kunnen produceren.
Dit is de daadwerkelijke actieradius en laadsnelheid van de Smart #1
De bruikbare accu-inhoud is met 64,7 kWh niet bijzonder groot (een Audi Q4 e-tron heeft bijvoorbeeld 77 kWh), maar we weten dat elektrische BMW’s in de praktijk doorgaans vrij zuinig met de energie omspringen.
De daadwerkelijke actieradius
Bij deze test met de BMW iX1 haalden we weliswaar minder dan de opgegeven actieradius, maar geen extreme uitslag. Het WLTP-verbruik van de BMW iX1 is volgens de fabriek 16,8 kWh per 100 kilometer. Het gemeten verbruik is slechts 16,4 kWh per 100 kilometer. Bij de fabriekscijfers zijn laadverliezen in de berekening meegenomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2FLexus-450-vs-BMW-X1-73-van-100.jpg)
Van de 440 kilometer actieradius die de BMW iX1 hoort te hebben, was is in praktijk 394 kilometer over. Ook de laadtijd van 28 minuten van 10 naar 80 procent was erg accuraat en zelfs beter dan opgegeven. De test is gedaan op een zomerse dag en dus onder perfecte omstandigheden voor een EV.
WLTP-verbruik gemiddeld | 16,8 kWh/100 km |
Gemeten verbruik | 16,4 kWh/100 km |
WLTP-actieradius | 440 km |
Gemeten actieradius | 394 km |
Laadtijd 10-80% | 29 min. |
Gemeten Laadtijd 10 – 80% | 28 min. |
Max. gemeten laadsnelheid | 129 kW |
Problemen met gewicht en actieradius maken einde aan Volkswagen-traditie
Lees ook:
Ook interessant
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Manhart maakt klassieke BMW 2002 tii Alpina veel beter
-
Waarom de zeldzame BMW 3.0 CSL onverkoopbaar is | Sjoerds Weetjes 365
-
Dit kost de goedkoopste elektrische BMW
-
BMW heeft het licht gezien en stopt met abonnement op stoelverwarming
-
Deze BMW M4 bij Belgische overheid is foutste ooit, als je inzoomt
-
Deze droomauto wordt wel werkelijkheid | Beursverslag IAA München Deel 2
-
Autoverkopen 2023 – Deze auto’s vallen positief (en negatief) op
-
Deze sedan is de eerste Neue Klasse-BMW en gaat in productie
-
Waarom deze elektrische BMW i7 zo’n belabberde actieradius heeft
-
Occasions: 3 serieuze sedans voor maximaal 10.000 euro
-
Dit is waarom de elektrische BMW M een trillende ‘versnellingsbak’ krijgt