Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 30 jun 2022

Gelimiteerde versie voor toch al gelimiteerde Cupra Formentor

De Cupra Formentor VZ5 wordt al in gelimiteerde oplage gebouwd, maar de Spaanse fabrikant kondigt nu nóg een extra gelimiteerde uitvoering aan. Hij luistert naar de naam Taiga Grey en rolt 999 keer van de band.

Dat de Cupra Formentor als VZ5 niet al te vaak van de band zou rollen, was van meet af aan duidelijk. De Spanjaarden zouden 7000 exemplaren van de SUV met vijfcilinder bouwen. Volgens Wayne Griffiths, CEO van het merk, om de VZ5 ‘aantrekkelijk te houden’. In werkelijkheid heeft de beschikbaarheid van de 2,5-liter vijfcilinder ermee te maken.

Audi RS 3

Die krachtbron wordt door Audi geproduceerd voor onder andere de RS 3. Maar omdat de Formentor VZ5 eerder werd voorgesteld dan dat model, besloot Audi om de overcapaciteit in diens faciliteiten te gebruiken om 7000 motoren voor Cupra te bouwen.

Nu komt Cupra dus met een extra gelimiteerde versie van de VZ5. Onderhuids verandert er niets aan het model, want de 2,5-liter levert nog altijd 390 pk en 480 Nm. Het gaat vooral om uiterlijk vertoon bij deze Taiga Grey.

Koperkleurige details

Die naam verwijst naar de kleur van de speciale editie, die volgens Cupra perfect past bij het Dinamica Black interieur. Uiteraard keren ook de koperkleurige details, die we kennen van Cupra, terug op het in- en exterieur van de Formentor VZ5.

Cupra kiest er ook voor om een plaquette met het productienummer in de auto’s te plaatsen. Waar veel fabrikanten ervoor kiezen om dat op het dashboard of op de middentunnel te doen, plaatst Cupra ‘m ergens anders. In het geval van de Formentor VZ5 vind je het productienummer op de deurpanelen. De Spanjaarden geven de Cupra Formentor VZ5 nu ook standaard matrix-verlichting met een automatische grootlichtfunctie mee.

VZ5 niet naar Nederland

Al dat moois komt niet beschikbaar voor de Nederlandse consument. De importeur in ons land haalt de VZ5 namelijk überhaupt niet hier naartoe. Met het oog op de groeiende vraag naar geëlektrificeerde aandrijflijnen vanwege lagere CO2-belasting en dus lagere BPM-straffen kiest de verkooporganisatie voor louter plug-in hybride-aandrijflijnen en de volledig elektrisch aangedreven krachtbronnen. Over enkele jaren wil het merk sowieso alleen nog maar elektrische modellen uitbrengen.

 

Eerste betaalbare stads-EV: Cupra UrbanRebel (2025) | Autovisie

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.