Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 mrt 2022

‘Vierwielaangedreven en sportievere Cupra Born op komst’

Cupra levert met de Born nu een iets sportievere broer van de ID.3, maar er komt meer aan. Het piepjonge Spaanse merk is van plan om een vierwielaangedreven variant aan te bieden.

Althans, dat is het gerucht. We vernemen het nieuws van een van de testrijders van Cupra tijdens een evenement op Lapland. “Ik hoop dat er een snellere versie van de Born komt, waarbij het ESP ook helemaal uit kan. Zoiets heb ik ook vernomen. Het gerucht gaat dat dat een vierwielaangedreven variant wordt”, aldus de bron.

Later meer versies

Wanneer dat gaat gebeuren, is nog maar de vraag. Waarschijnlijk duurt het nog een tijdje, daar Cupra pas net is begonnen met de uitrol van de Born. Momenteel levert het in Nederland enkel de 150 kW sterke variant, met het 58 kWh-batterijpakket. Later verschijnen er nog versies met 77 en 45 kWh-unit. Ook komt er een zwakkere variant met 110 kW. Het E-Boost-pakket, waarmee de Cupra Born onder andere kortstondig 170 kW levert, komt eveneens binnenkort beschikbaar.

Een vierwielaangedreven Born is overigens redelijk voorspelbaar. Het model is het Spaanse broertje van de ID.3, en van die auto plant Volkswagen immers ook een GTX-variant. Dat is het label dat de autobouwer uit Wolfsburg op diens sportievere elektromodellen plakt. De ID.4 en ID.5 zijn reeds als GTX aangekondigd. In die configuratie hebben de elektro-SUV’s twee motoren en een gecombineerd vermogen van 220 kW.

Volkswagen ID.X

Volkswagen liet in de lente van 2021 bovendien een ID.X zien. Dat was een prototype van een snellere ID.3, met inderdaad twee elektromotoren die samen 245 kW leverde. Het model verschijnt zo goed als zeker, maar dan ook onder het GTX-label. Of de ID.3 GTX daadwerkelijk 245 kW krijgt en dus met meer vermogen dan de ID.4 en ID.5 GTX op het toneel verschijnt, is de vraag.

Sportieve Volkswagen ID.3 GTX lijkt aanstaande, dit is de ID.X

Het lijkt een kwestie van tijd dat Cupra daarna zelf met een snellere Born komt. Of het een toevoeging voor die versie gebruikt en welke dat dan wordt, is even afwachten. Cupra was jarenlang immers het label dat op snelle Seats geplakt werd, en wordt nu al gebruikt om potentere modellen aan te duiden. Die Spaanse autobouwer gebruikt nu de aanduiding FR voor sportievere modellen, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat Cupra voor dezelfde benaming gaat. Laatstgenoemde fabrikant wil ook steeds verder van Seat los komen te staan.

ESP in de Born

Net als nu het geval is met de Born, krijgt het sportievere model weer een eigen afstelling van het ESP. Die kan dan “hopelijk volledig uit”, zo stelt de testrijder tegenover ons. In de huidige Cupra Born zit ook een knop om het ESP uit te schakelen, maar dat bleek in de praktijk allemaal toch wat complexer in elkaar te zitten. Meer weten? Check onderstaande video van Peter Hilhorst.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.