Autovisie
Autovisie Nieuws 9 nov 2015
Leestijd: 2 minuten

Covini Engineering: Van zeswielers en turbodiesels

Hoe sommige autofabrikanten kunnen blijven bestaan is een raadsel. Neem Covini Engineering. Dat Italiaanse bedrijf zal vast nog wel iets winstgevends doen naast het ontwerpen van zeswielers, want van de bizarre C3A zal het niet rijk zijn geworden.

De machine werd voorgesteld in 2004, waarna een iets gewijzigde versie een jaar later op de Autosalon van Genève stond. En toen werd het stil. De Covini C3A – ook wel C6W genoemd – zou in een kleine serie gebouwd zijn, maar daarvan is helemaal niets terug te vinden. Er zijn alleen een paar foto’s waarop twee prototypes bij elkaar te zien zijn.

Hoe dan ook, het apparaat is geïnspireerd op de zeswielige Tyrrell P34, die in 1976 en 1977 meedeed aan het wereldkampioenschap Formule 1. De C3A heeft een 440 pk sterke 4,2 liter V8 aan boord, is uitgerust met een handgeschakelde zesbak en zou net de 300 km/h moeten kunnen aantikken. Volgens Covini geven de zes wielen hem meer grip, meer comfort en een beter weggedrag.

De C3A was overigens niet de eerste auto die Covini op de weg zette. Het bedrijf werd in 1978 opgericht door ingenieur Ferruccio Covini en onthulde gelijk de T44 Soleado, een terreinwagen met platte, afneembare carrosseriedelen. Het ontwerp, de patenten en het prototype werden in 1980 gekocht door VM Motori voor Alfa Romeo, maar productie kwam er nooit van.

“Het prototype werd in 1980 gekocht voor Alfa Romeo, maar productie kwam er nooit van”

Daarna kwam Covini met de B24 Sirio, die in 1981 op de Autosalon van Genève debuteerde. Het was een experimentele dieselcoupé (2,3 liter viercilinder turbo van VM Motori) met een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Het model werd in de Verenigde Staten in een kleine serie van negen gebouwd. Er was ook een uitvoering met de 2,5 liter benzinemotor van de Lancia Gamma, de Covini BT 424.

Zijn opvolger was de T40 Summit uit 1986. Deze luxecoupé had een 3,5 liter vijfcilinder turbodiesel van VM Motori aan boord, die was voorzien van een overboostsysteem. De auto heette Summit omdat het een doorontwikkeling was van een eerder prototype, de Covini T46 uit 1979. Deze werd aangedreven door een 3,6 liter zescilinder dieselmotor.

En met de T40 Summit stopte Covini’s dieselmanie niet, want in 1998 introduceerde de firma de C36 Turbotronic op de autoshow van Turijn. Onder de kap lag een 3,6 liter turbodiesel zescilinder met 300 pk. De C36 Turbotronic was daarmee een van de snelste diesels op aarde, want hij liep meer dan 300 km/h.

Covini T44 Soleado

Covini B24 Sirio

Covini T40 Summit

Covini C36 Turbotronic

Covini C3A / C6W

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.